کد خبر:47134
پ

اختصاصی| حادثه متروپل تکرار می شود؟ / سقف های لرزان پایتخت

حالا که پرونده ساختمان متروپل آبادان باز است و مردم اخبار این حادثه دردناک را دنبال می کنند بد نیست بدانیم تعداد ساختمان های نا ایمن در پایتخت هم، یکی دو تا نیست، نزدیک به ۳ هزار ساختمان نا ایمن در تهران شناسایی شده است که ۱۲۹ ساختمان آن در دسته پر خطر قرار دارند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، این روزها که اکثر مردم برای حادثه متروپل آبادان داغ سنگینی بر سینه دارند، باید بدانیم بدون شک این حادثه در صورت بی توجهی دوباره تکرار خواهد شد. البته مدت هاست زنگ خطر در پایتخت به صدا در آمده است، اما گویی گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد. به گفته کارشناسان ۱۲۹ مکان، همانند پلاسکو و متروپل درتهران وجود داردکه اگراتفاقی درآن رخ دهد غیر قابل جبران است.حتی تصورش هم سخت است ولی شاید هرکدام از ما هرروز دریکی از مکان‌های پرخطر رفت‌وآمد کنیم وندانیم که هرلحظه خطری بزرگ در کمین ماست . در لیست مکان‌های پرخطر تهران از مجتمع‌های تجاری نام‌آشنا به چشم می‌خورد تا سینما و بیمارستان و دانشگاه .۱۲۹ ساختمان که می‌توانند هرلحظه در اثر یک خطای ساده مانند پلاسکو یا کلینیک سینا اطهر یا متروپل دچار سانحه شوند و یک حادثه بزرگ دیگر را در تاریخ ایران به ثبت برسانند .

مسئولان نگران هستند اما کاری نمی کنند!

هر چند ما عادت کرده ایم مسئولان هر چند وقت یک بار نگرانی های خود را به صورت مصاحبه یا سخنرانی نشان دهند و هیچ اقدام عملی انجام ندهند، اما موضوع ساختمان های نا ایمن موضوعی نیست که با ابراز نگرانی حل شود. تنها اگر یکی از این ۱۲۹ ساختمان پر خطر تهران که هر روز جمعیت زیادی در آن رفت و آمد می کنند، دچار سانحه شود، جان تعداد زیادی از مردم به خطر می افتد.

در همین رابطه، مهدی عباسی  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت و گو با ۳۶۱ درجه می گوید:«  یکی از موضوعاتی که در تهران حائز اهمیت است وجود ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر است که از پلاسکو خطرناک‌تر و بحران‌آفرین‌تر هستند. اگر امروز به این ۱۲۹ ساختمان توجه نکنیم یک حادثه و یک بحران دیگر به وقوع خواهد پیوست و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.اگرچه شهرداری تهران متولی این موضوع نیست اما واقعیت این است که در تهران ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر، ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر و ۲۳ هزار و ۱۸۹ ساختمان میان خطر وجود دارد.»

او ادامه می دهد:« اگر تمامی دستگاه‌ها برای این موضوع، فکر نکنند شاهد صدمات جبران‌ناپذیر خواهیم بود.»

این عضو شورای شهر تاکید می کند:«  شهرداری تهران می‌بایست برای ایمن‌سازی ۱۲۹ ساختمان پرخطر در قالب یک برنامه عملیاتی و گام‌به‌گام و زمان‌بندی‌شده اقدام کند که بر اساس آن شهرداران مناطق موظف شوند با همکاری مالکین و صنوفی که در آنجا فعالیت می‌کنند نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدام کنند.»

اگر نگاهی به لیست ۱۲۹ ساختمان پرخطر بیندازیم، می بینیم که منطقه ۱۲ رکورد بیشترین ساختمان پرخطر را دارد ،مناطق ۱۸ و ۲ و یک در رتبه‌های بعدی قرار دارند . در لیست ۱۲۹ تایی خوشبختانه منطقه ۱۰ هیچ سهمی ندارد . 

۳۹  پاساژ و سرای تجاری ،۲۵ مجتمع اداری و تجاری ،۱۸ سازمان دولتی و خصوصی ، ۸ بیمارستان ،۳ دانشگاه و یک پارک بزرگ تفریحی به چشم می‌خورد .

ملکی :باید قانون ایمن سازی الزام آور شود

در این میان سازمان آتش نشانی بارها نگرانی خود را از وضعیت ساختمان های نا ایمن ابراز کرده است. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران  بارها گفته است :«از  بیش از ۳۳ هزار ساختمان با طبقات، کاربری‌ها، قدمت‌های مختلف را پیرو دستور شورای شهر بازدید کرده ایم که بیش از ۳ هزار از این ساختمان‌ها نیاز به بازنگری فوری دارند، یعنی مسئولان آن ها باید در سریعترین زمان از این ساختمان‌ها رفع خطر کنند. همه این‌ها از سازمان آتش نشانی اخطار گرفتند که به کم خطر، میان خطر، پر خطر و بسیار پرخطر تقسیم شده اند.»

وی ادامه داد:«از این تعداد ساختمان بازدید شده ۱۲۹ ساختمان در دسته بسیار پرخطر قرار گرفتند و فقط هم ساختمان‌های اداری و تجاری نیستند و انواع ساختمان در آن‌ها دیده می‌شود و قدیمی هستند. تعدادی از ۳۳ هزار در دو سال گذشته تشکیل پرونده دادند، دستورالعمل گرفتند و اقدامات ایمنی انجام دادند و حتی برخی از آن‌ها تاییده دریافت کردند. اما تعداد ساختمان‌هایی که ایمن سازی‌ها را انجام دادند بسیار کم هستند و با این همکاری‌های کوچک نمی‌توان انتظار داشت که شهر را ایمن کنیم. مالکان و مسئولان باید پای کار بیایند و مهم‌تر از همه باید خلاء‌های قانونی رفع شود و الزام آور شوند.»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری