کد خبر:33817
پ

اختصاصی| جنگ روانی-تبلیغاتی غرب از سقوط هواپیمای اوکراینی تا جنگ اوکراین با روسیه

ترور ناجوانمردانه مهمان عراق، سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا در ۱۸ دیماه ۱۳۹۸ منجر به ناامن شدن فضای منطقه خاورمیانه شد و در نهایت به سقوط پرواز ۷۵۲ مسافربری خطوط هوایی اوکراین و شهادت ۱۷۶ نفر مسافر که ۱۴۰ نفر آنان از هموطنانمان بودند، شد. سقوط هواپیمای اوکراینی، داغ سنگینی بر دلهای تک تک ایرانیان […]

ترور ناجوانمردانه مهمان عراق، سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا در ۱۸ دیماه ۱۳۹۸ منجر به ناامن شدن فضای منطقه خاورمیانه شد و در نهایت به سقوط پرواز ۷۵۲ مسافربری خطوط هوایی اوکراین و شهادت ۱۷۶ نفر مسافر که ۱۴۰ نفر آنان از هموطنانمان بودند، شد. سقوط هواپیمای اوکراینی، داغ سنگینی بر دلهای تک تک ایرانیان گذاشت و مردم و رهبر داغدار ایران( از داغ سردار قاسم سلیمانی) را داغدارتر و مصیبت زده کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه وقت کشورمان با اشاره به نتایج علل سقوط هواپیمای بویینگ گفت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

صرفنظر از ابهامات و شایعاتی که از سوی دوستان و دشمنان انقلاب در رسانه ها راجع به علت سقوط این هواپیمای مسافربری منتشر شد، شگفت انگیز این بود که رسانه های مشهور خارجی و اپوزوسیون انقلاب اسلامی ایران، در سناریویی هماهنگ به این موضوع پرداختند و هجمه ای رسانه ای را علیه نهاد سپاه پاسداران به دلیل خطای غیرعمد اعلامی، شروع کردند.

همچنین ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پس از اینکه ایران اعلام کرد هواپیمای اوکراینی به اشتباه هدف قرار گرفته بود، خواستار پاسخگویی و عذرخواهی رسمی ایران در رابطه با این مسئله شد. وی گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد. اوکراین خواهان پاسخگویی ایران، بازگشت اجساد جان‌باختگان، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و عذرخواهی رسمی ایران است. زلنسکی همچنین تاکید کرد که تحقیقات در این زمینه می‌بایست بدون تعلل ادامه پیدا کند و بدون مداخله کامل شود.

پس از گذشت بیش از دو سال از واقعه دلخراش سقوط هواپیمای خطوط اوکراین بر فراز حومه تهران، خبر تنش میان روسیه و اوکراین از رسانه ها شنیده شد که اینبار هم همان رسانه های معاند در موجی رسانه ای، اوکراین را کشوری مظلوم و ستمدیده و روسیه را کشوری ظالم و ستمگر معرفی کردند و نقش دخالتهای آمریکا در منطقه و نفوذ در اداره کشور اوکراین به عنوان حیات خلوت و نزدیکترین همسایه غربی روسیه را نادیده گرفتند.

رهبر بصیر و معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت عید سعید مبعث از جنگ روسیه و اوکراین رمزگشایی کردند و فرمودند:

امروز به نظر من، اوکراین هم قربانی همین سیاست است. امروز قضایای اوکراین هم مربوط به همین سیاست آمریکا است. آمریکا اوکراین را به این نقطه کشاند؛ با ورود در مسائل داخلی آن کشور، راه انداختن اجتماعات علیه دولتها، حرکت مخملی به وجود آوردن، کودتای رنگی درست کردن، حضور سناتورهای آمریکایی در داخل اجتماعات معارضه، این دولت را برداشتن، آن دولت را گذاشتن؛ اینها طبعاً به همین جاها منتهی میشود.

البتّه ما با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم؛ این حرف ثابت ما است. ما با کشته شدن مردم، با تخریب زیربناهای ملّتها [مخالفیم]؛ ما اینها را هر جای دنیا اتّفاق بیفتد تأیید نمیکنیم؛ این حرف ثابت ما است. ما مثل غربی‌ها نیستیم که اگر چنانچه بمبی را روی سر کاروان عروسی در افغانستان بریزند و عروسی‌شان را تبدیل به عزا بکنند، [بگوییم که] این مبارزه‌ی با تروریسم است؛ این جنایت نیست؛ آنها منطقشان این جوری است دیگر؛ در افغانستان، در عراق. آمریکا در شرق سوریه چه کار میکند؟ چرا نفت سوریه را میدزدند؟ چرا پول افغانستان را میدزدند؟ ثروت ملّی افغانستان را چرا غصب میکنند؟ چرا در منطقه‌ی غرب آسیا از جنایات صهیونیست‌ها که شبانه‌روز این جنایات دارد انجام میگیرد دفاع میکنند؟ اینها بحران‌سازی است؛ اینها کارهایی است که میکنند و همه‌ی اینها را به اسم دفاع از حقوق بشر و امثال اینها دارند انجام میدهند!

ما مثل آنها نیستیم که اگر چنانچه کاری در نقطه‌ای که مورد خواست ما است اتّفاق بیفتد، آن را یک جور قضاوت کنیم، جای دیگر اتّفاق بیفتد، جور دیگری قضاوت کنیم. هشت سال است مردم یمن در زیر بمباران هستند، غربی‌ها این را محکوم نمیکنند، از آن حمایت هم میکنند؛ هم حمایت زبانی، تبلیغاتی، رسانه‌ای، و هم حمایت عملی! اینها این جور هستند. ما البتّه در اوکراین طرف‌دار توقّف جنگیم، ما میخواهیم آنجا جنگ تمام بشود؛ منتها علاج هر بحرانی صرفاً در صورتی ممکن است که ریشه‌ی بحران شناخته بشود. ریشه‌ی بحران در اوکراین سیاستهای آمریکا است، سیاستهای غربی‌ها است؛ اینها ریشه‌ی بحران است؛ اینها را باید شناخت و بر اساس اینها قضاوت کرد، داوری کرد و اگر اهل اقدام بودیم، اقدام کرد.

رهبر معظم و بصیر انقلاب عبرتهایی را در قضیه اوکراین مطرح کردند:

خب حالا که صحبت اوکراین مطرح شد، عبرتهایی هم در این قضیّه‌ی اوکراین وجود دارد که انسان مشاهده میکند و در گفتار گویندگان و نویسندگان به بعضی از این عبرتها اشاره شده. من دو مورد از این عبرتها را مطرح میکنم. یکی این است که پشتیبانی قدرتهای غربی از کشورها و دولتهایی که دست‌نشانده‌ی آنها هستند، یک سراب است، واقعیّت ندارد؛ این را همه‌ی دولتها بدانند. آن دولتهایی که پشت‌گرمی‌شان به آمریکا و به اروپا است، ببینند وضع امروز اوکراین و دیروز افغانستان را. هم رئیس‌جمهور اوکراین همین چند روز پیش گفت، هم رئیس‌جمهور فراری افغانستان چندی قبل گفت؛ گفت ما اعتماد کردیم به آمریکا، اعتماد کردیم به دولتهای غربی، [ولی] ما را تنها گذاشتند. به اینها نمیشود اعتماد کرد؛ این عبرت اوّل. حالا جمهوری اسلامی که صلای استقلال و عزّتش دنیا را فرا گرفته، امّا آن کسانی که متّکی به آمریکا هستند، از این عبرت درس بگیرند و این را بفهمند.

عبرت دوّم اینکه مردم، مهم‌ترین پشتوانه‌ی دولتها هستند. اگر مردم در اوکراین وارد میدان میشدند، وضع دولت اوکراین و مردم اوکراین این جوری نمیشد. مردم وارد میدان نبودند، چون دولت را قبول نداشتند؛ عیناً مثل آن وقتی که آمریکا به عراقِ دورانِ صدّام حمله کرد، مردم دفاع نکردند، کنار رفتند، آمریکا مسلّط شد. امّا در همین عراق، وقتی که داعش حمله کرد، مردم وارد میدان شدند، توانستند داعش را که خطر بسیار بزرگی بود به عقب برانند، توانستند سرکوب بکنند.

ایشان به تجربه ملت ایران در ایستادگی مقابل ارتش عراق اشاره کردند و فرمودند: عامل اصلی استقلال کشورها مردمند؛ ما این را تجربه کردیم؛ در دوران دفاع مقدّس، مردم وارد میدان شدند و با اینکه همه‌ی قدرتها از صدّام حمایت میکردند، به او کمک میکردند، جمهوری اسلامی به کمک مردم توانست غلبه پیدا کند و دشمن را ناکام بگذارد. بنابراین، این هم عبرت دیگری است. امیدواریم که همه‌ی ما چشمهایمان را باز کنیم، گوشهایمان را باز کنیم، درست بیندیشیم، درست فکر کنیم، درست عمل بکنیم و بتوانیم از این عبرتهای بزرگ بهره ببریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری