کد خبر:27043
پ

اختصاصی| امنیتی به عمر چهار دهه / جان من ایران ۱۰

شاکله جمهوری اسلامی با اتحاد و همبستگی عمومی مردم رقم خورده و از همین منظر هم امنیت امروز آن به واسطه رهنمودهای رهبری و تلاش ایرانیان در سطح ملی و بین‌المللی محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، اگرچه جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان کشوری با موقعیت راهبردی، در دنیای معاصر همواره در معرض انبوهی از تهدیدات در سطوح فروملی، ملی و فراملی بوده اما سال‌هاست امنیتش نسبت به سایر کشورهای جهان از جمله منطقه غرب آسیا، امنیتی مثال زدنیست.

کشور ایران تنها کشوری در جهان است که خالی از هرگونه دخالت‌های کشورهای خارجی بوده بلکه حفظ امنیت مردم را به صورت خودمختار در اختیار دارد. در حقیقت نیروهای نظامی و انتظامی توانسته‌اند امنیت ایران را در مقایسه با سایر کشورها در حد قابل قبول حفظ کنند.

یکی از زوایایی که می‌توان امنیت درونی ایران را تایید کرد، اقداماتی است که در راستای یکسری خطرات و اتفاقات پیش‌بینی نشده روی می‌دهد. برای مثال به حوادث اخیر و سیل در مناطق جنوبی استان‌های کشور باید اشاره کرد که آسیب‌های بسیار زیادی به لحاظ مالی و روحی به مردم وارد کرد. در این زمینه تمام دستگاه‌ها در کنار حرکت‌های خودجوش مردمی سعی کردند بار زیادی از آسیب‌ها را از دوش سیل‌زدگان بردارند و تا حدی آرامش نسبی را برقرار کنند. یکی از موسسات کمک‌کننده بنیاد برکت بود که با تخصیص بودجه چند میلیاردی یا اعطای سیمان رایگان سعی در رفع دغدغه‌های مردمی و آبادسازی شهرها کرد. از سوی دیگر مردم به صورت خودجوش با اعزام کمک‌ها به مناطق سیل زده سعی کردند آرامش از دست رفته هم میهنان را به آنها برگردانند و با ایجاد حس همدلی و اتحاد نگرانی‌ها را کاهش دهند که این شکل از همراهی در کمتر کشوری با این حجم و با این همبستگی بوجود می‌آید. از شهرهای اطراف مناطق آسیب دیده هم از ساخت سیل‌بندهای مورد نیاز گرفته تا رساندن مایحتاج اولیه هیچ کس از هیچ کمکی مضایقه نکرده است و همین عواطف و حس هم‌نوع دوستی ایران را در میان سایر کشورها امن کرده است.

یکی دیگر از نمونه‌های مثال زدنی درباره امنیت درونی ایران میزان آزادی مردم برای تردد در شبانه‌روز است که به طور معمول اتفاقات و قتل‌های کمتری نسبت به جوامع اروپایی را به دنبال داشته است. اگر نگاهی به آمار زندان‌ها و جنایت‌ها و قتل‌های زنجیره‌ای و … کشورهای غربی داشته باشیم به راحتی متوجه می‌شویم که زمان تردد در خیابان‌ها در بسیاری از کشورها از جمله مکزیک محدود است و جدای از بسیاری از محلات خیلی از قتل و خونریزی‌های خیابانی از ساعاتی خاص در خیابان‌ها روی می‌دهد و این در حالی است که نیروی انتظامی ایران با گشت‌های شبانه، زیرنظرگرفتن خیابان‌های خلوت و حتی خدمات شبانه‌روزی سعی در کاهش اتفاقات ناهنجار داشته‌اند و همین تلاش هم موفقیت قابل توجهی در برقراری امنیت در سطح شهرهای بزرگ فراهم کرده است.

از سویی دیگر توجه به یکسری اخلاقیات و ارزش پروری در خانواده‌های ایرانی و بطن جامعه ایرانی تا حدی است که افراد ارتکاب به خیلی از جرایم را که در بسیاری از کشورها معمول و رایج است، اشتباهی بزرگ تلقی می‌کنند و با خویشتن‌داری میزان آن را به حداقل می‌رسانند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر سالانه حجم قابل توجهی ناامنی و تلفات جانی را به دنبال دارد.

امنیت ایران در بُعد بین المللی و بیرونی انقلاب اسلامی شکل گرفته است و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در بُعد بیرونی انقلاب اسلامی در حدی است که توانسته است همه دشمنان همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی غاصب و عربستان را شکست دهد. در سطح بین‌المللی اگر چه گروهک‌های تروریستی چون داعش یا گروهک طالبان سعی در برپایی نظام حکومتی متوسل به زور هستند اما دلاور مردان ایرانی در نقاط صفرمرزی با بر دست گرفتن جان خود از خاک و ناموسشان به گونه‌ای دفاع می‌کنند که حتی شهید شدنشان آرزو و در راستای آمال و اهداف معنوی‌شان است.

اگر بخواهیم نگاهی گسترده‌تر به میزان امنیت ایران داشته باشیم باید به این نکته هم اشاره کرد که اگر چه کشورهای نزدیک مانند عربستان با امنیت متوسط و برخی دیگر مانند پاکستان، عراق، افغانستان و بسیاری از کشورهای آفریقایی در رده کشورهای کاملاً «خطرناک» برای گردشگران معرفی شده‌اند اما ایران در کنار تعداد کمی از دیگر کشورهای خاورمیانه مانند کویت و قطر در سطح خطرهای امنیتی بسیار پایین ارزیابی شده‌اند.

برای دست‌یابی به آنالیز درستی از عملکردها در سطح بین‌المللی باید به این نکته هم اشاره کرد که ایرانیان نه تنها هیچگاه تعهدات خود را نسبت به بشریت زیرپای نگذاشته‌اند بلکه در ایجاد امنیت در سایر کشورها نیز تلاش کرده‌اند. حضور چهره‌های بین‌المللی و شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای که اتفاقا نام خوبی در سطح فراملی دارند نشانگر این است که هرجا دلاور مردان ایرانی پا به عرصه میدان گذاشته‌اند به برکت و لطف خداوند و ائمه معصومین (ع) همواره آرامش در کشورها برقرار شده است.

همچنین از آنجا که استقرار عدالت اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه در جهان یکی از اهداف انقلاب اسلامی است، سرداران ایرانی چون سردار قاسم سلیمانی همواره سعی داشته‌اند تا ضمن تامین امنیت در ایران، آرامش کشورهای دیگر را نیز بوجود آورند. این امنیت نه شعاری از سوی بومیان این منطقه بلکه از سوی دشمنان و رسانه‌های کشورهای دیگر هم بارها تکرار شده است، به طوریکه دو مؤسسه بین‌المللی «کنترل ریسکس» و «اینترنشنال SOS» در ارزیابی خود برای سال ۲۰۱۹، ایران را جزء امن‌ترین کشورهای جهان برای گردشگران معرفی کردند.

این رسانه استرالیایی در گزارش خود تأکید کرده که امنیت ایران طبق گزارش این نهادهای بین‌المللی بسیار بالاست و شاخص‌های امنیت در مورد گردشگران مانند میزان پایین خشونت‌های نژادی، فرقه‌ای یا سیاسی یا کمترین ناآرامی‌های مدنی غیر معمول در ایران وجود دارد.

مقام معظم رهبری نیز درباره امنیت می‌فرمایند: «امنیّت مهم‌ترین مسئله‌ای است که در نگاه به نیروهای مسلّح باید مورد توجّه قرار بگیرد. امنیّت یک کشور، زیرساخت اساسی‌ برای همه‌ی فعّالیّتهای در جهت پیشرفت در این کشور است. زیرساخت همه‌ی فعّالیّتهای اقتصادی، فعّالیّتهای علمی، فعّالیّتهای مربوط به سلامت و بهداشت،‌ فعّالیّتهای مربوط به مسائل سیاسی، فعّالیّتهای انواع خدماتی که به کشور و به مردم داده میشود، امنیّت است. اگر امنیّت در یک کشوری وجود نداشته باشد، در همه‌ی این پیشرفتها و این فعّالیّتهای لازم و ضروری اختلال به وجود خواهد آمد.

یک نکته‌ی مهم در باب امنیّت این است که امنیّت کشور باید در قبضه‌ی بیگانگان نباشد؛ این چیز مهمّی است. امروز برای مردم ما و کشور ما یک امر عادی است که امنیّت کشور در قبضه‌ی نیروهای مسلّح خودی و فرزندان خود این کشور است، لکن همه ‌جای دنیا این‌ جور نیست؛ حتّی کشورهای پیشرفته. شما ملاحظه کردید در این بگومگوهای اخیری که بین اروپا و آمریکا اتّفاق افتاد و اروپایی‌ها اعلام کردند که آمریکا از پشت به آنها خنجر زده،(۳) بحث بر سر این است که اروپا نیاز دارد به اینکه امنیّت خودش را با نیروی خودش -یعنی با قطع نظر از ناتو(۴) که قلم عمده‌اش آمریکا است- تأمین کند؛ یعنی حتّی کشورهای پیشرفته‌ی اروپایی هم وقتی که امنیّتشان در قبضه‌ یا مرتبط با یک نیروی بیگانه است -ولو به حسب ظاهر آن نیروی بیگانه با آنها دشمن‌ هم نیست، یعنی ظاهراً همه‌ در یک مجموعه قرار دارند- در عین حال احساس میکند که کمبود دارد؛ واقع هم همین است؛ واقعاً هم همین است که کمبود دارند؛ حالا کشورهای نه‌چندان پیشرفته‌ای که ارتشهایشان تحت اختیار نیروهای مسلّح آمریکا و امثال آمریکا است که دیگر جای خود دارد. اینکه یک کشور بتواند امنیّت را با نیروهای قاهر و قادر و مسلّط خودش تأمین بکند، افتخار بزرگی است. و آن کسانی که با توهّم تکیه‌ی به دیگران، و با تکیه‌ی به دیگران گمان میکنند که امنیّت خودشان را میتوانند تأمین کنند، بدانند که سیلیِ این را بزودی خواهند خورد.

یکی از فاجعه‌بارترین مصیبت‌ها برای کشورهای دنیا این است که بیگانه‌ها در مسائل امنیّتی آنها دخالت کنند و جنگ و صلح آنها را طرّاحی کنند و به آنها خط بدهند؛ این یک فاجعه‌ی مصیبت‌بار برای هر کشوری است که دچار چنین وضعی باشد.»

دیگر دستاوردهای چهار دهه انقلاب اسلامی را در اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری