کد خبر:37598
پ

اختصاصی|چرا رمضان ماه میهمانی خدا و برکت نامیده می‌شود؟/ آیین‌هایی مشترک به واسطه میهمانی معنوی

ماه مبارک رمضان برای مسلمانان بالاخص ایرانیان بخاطر حال و هوا و مناسک و سنن ویژه‌ای که دارد، ماه میهمانی و برکت نامیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، ماه مبارک رمضان ایام تزکیه نفس است، برای روزه‌داران واقعی این روزها آغاز نهضت خداشناسی و استغفار و دوری از گناه به شمار می‌رود. حال و هوای خاص این دوره معنوی را باید از پیش از اذان صبح تجربه کرد، ساعاتی از تاریکی شب که چراغ‌های خانه‌ها روشن می‌شوند، نوید شب زنده‌داری و سحری خوران و آماده‌سازی برای حضور در کلاس یادگیری بستن چشم، زبان و گوش از گناه است. نوای ربنا که در کوچه‌های می‌پیچد حال و هوای رمضان بیش از پیش خاطرات قدیمی‌ترها را در ذهن‌ها زنده می‌کند. یاد کسانی که سالها پیش در چنین ایامی در کنار ما بودند و این روزها به دلایلی نیستند.

نماز و اعمال هر روزه ماه مبارک رمضان خود مکتبی برای انسان‌سازی است، کلاسی که در هر طلوع و غروبش والاترین و ارزشمندترین دعاها و خواسته‌های معنوی را به روزه‌دار می‌آموزد. اگر بخواهیم از فضیلت ادعیه روزانه این ماه مبارک بگوییم بهتر است به نقل‌ها و روایاتی که از بزرگان در کتاب‌های معتبر آمده اشاره کنیم که هر یک به زبانی به تشریح ابعاد مختلف اذکار و ادعیه‌ها می‌پردازند. دعاهایی که برکات دنیوی و اخروی زیادی به همراه دارند.

یکی دیگر از مناسک روزانه ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن و خواندن تفاسیر آن است. در این روزها مومنان سعی دارند در هر روز یک جزء از قرآن کریم را به صورت شخصی یا با حضور در محافل قرآن خوانی تلاوت کنند و با توجه و تمرکز بر معانی و تفاسیر آن از برکات معنوی کلام خدا بهره‌مند شوند. قرآن که خود حجتی بی‌کم و کاست برای پیدا کردن راه درست از غلط و قرار گرفتن در مسیر الهی است در این ایام بیش از پیش توصیه شده و بر همین اساس روزه‌داران با توسل به آن سعی دارند از اشتباهات و گناهان گذشته خود دوری کنند و به واسطه آن به‌ بازیابی راه درست برسند.

بستن چشم از نامحرم و لذت‌های لحظه‌ای و مادی، توبه و استغفار از گناه، بستن زبان از دروغ، تهمت و غیبت، نیکوکاری، دستگیری از مستمندان، آزادی زندانیان آموزه‌هایی از مکتب رمضان و بزرگان و ائمه مسلمانان است که برای یادگیری و ادای آن در طول سال، در این ماه پربرکت روزانه تمرین و تکرار می‌شود. شرکت دسته‌جمعی در محافل معنوی مثل هیات‌ها، مساجد و نمازهای جماعت خود رنگ و بویی دیگر دارد که نشان از اتحاد و همبستگی مسلمانان از هر جغرافیا و قومیت است.

جدای از برکات معنوی ماه میهمانی خداوند این ایام در میان ایرانیان با رسوم بومی زیبایی همراه است، پختن غذا، آش و حلیم، شله زرد نذری یکی از مناسکی است که در روزهای مختلف ماه رمضان افراد را به دگرخواهی و زنده‌نگاه داشتن ارزش‌های اسلام از جمله به یاد همسایه بودن، صله رحم، دلجویی از دیگران ترغیب می‌کند.

رسم زیبای افطاری دادن در این ایام و صله رحم یکی دیگر از سنن قدیمی است که روزه‌داران را دور هم جمع می‌کند. شاید شکل پرداختن به هر یک از سنت‌های اشاره شده در اقالیم مختلف متفاوت باشد اما وجه اشتراک همه آنها یک نیت است و آن کسب رضای خداست.

از نگاه بسیاری از افراد غیرمسلمان ماه مبارک رمضان زمان محدودیت فعالیت بسیاری از مشاغل از جمله رستوران‌ها به واسطه روزه و روزه‌داری است و این در حالی است که در این ایام نه تنها سبد اقتصادی مردم به واسطه برکات معنوی این ماه مبارک، کوچک نشده بلکه رونق بسیار خوبی هم دارد و از همین منظر می‌توان این ویژگی را یکی از رمز و رموز برکات رمضان دانست. اگر پای صحبت بسیاری از اغذیه‌فروش‌ها بنشینیم برگزاری میهمانی‌ها و یا خرید غذاهای ویژه افطار از جمله آش و حلیم تنها بخشی از برکات سفره روزه‌داران است که نصیب غذافروشان می‌شود.

در نگاه اجمالی هم در ساعت‌های پیش از افطار صف‌های طولانی آش فروشی‌ها به چشم می‌خورد که روزه‌داران را شاید تا یک ساعت‌برای خرید آش خوشمزه آن هم در زمان شیوع بیماری‌ کرونا و هوای گرم در صف نگه می‌دارد.

یکی دیگر از بازار داغ خوراکی‌های ماه رمضان شیرینی‌فروشی‌هاست که در این ایام همیشه شلوغ هستند. علاقه ایرانیان به خوردن شیرینی در مراسم شادی و جشن‌ها و میهمانی‌ها باعث شده تا در این روزها هم به خرید زولبیا و بامیه روی آورند و لحظات افطار خود را با شیرینی خاص این ایام شیرین کنند.

جدای از لذت‌های مادی و معنوی روزهای ماه مبارک رمضان که با تغییر در سبک زندگی از نوع غذاخوردن تا ساعت خورد و خوراک و برنامه‌های دینی همراه است، چرخه اقتصادی مشاغلی چون شیرینی فروشان و غذافروشان همیشه بسیار پررونق است و از همین منظر است که مسلمانان ماه رمضان را میهمانی و برکت می‌دانند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری