کد خبر:25984
پ

اختصاصی|نیم نگاهی به دستاوردهای چهار دهه علم و فناوری/جان من ایران ۳

فناوری و نوآوری ایران در طول چهل سال گذشته رشد چشمگیری داشته است که حاصل سال‌ها تلاش متخصصان و اندیشمندان کشور است.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست. انقلاب شکوهمند اسلامی، دستاورد‌ها و پیشرفت‌های زیادی در عرصه داخلی و بین‌المللی داشته به طوریکه ایران به‌خصوص در دو دهه گذشته، روند پرشتابی را در جهت دستیابی به علوم و دانش نوین آغاز کرده است.

۳۶۱ درجه ایران در این گزارش به بخش کوچکی از دستاوردهای محققان حوزه علم و فناوری ایران طی سال ۱۴۰۰ می‌پردازد.

۷ دستاورد در حوزه فناوری مکان‌محور

«سامانه مدیریت و یکپارچه‌سازی داده‌های مکانی»، «پکیج نرم‌افزاری وب جی‌آی اس» و «سامانه سحاب»،«٢ محصول تصویر برداری هم زمان دو بعدی و سه بعدی و انیمیشن در بستر موتور gis یا سیستم اطلاعات جغرافیایی ) و فیلم برداری و ساخت انیمیشن درباره عوارض کره زمین»، «۲ دستگاه گیرنده مولتی فرکانس و رفرنس استیشن» ۷ دستاورد حوزه  دانش‌بنیانی کشور هستند.

محصول ایرانی به درمان ام‌اس می‌شتابد

 ام‌اس یا مالتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد کند، این امر منجر به ایجاد علائم و نشانه‌های جسمی بسیاری می‌شود. حال یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس موفق به ساخت دارویی شده که در درمان بیماران ام‌اس به کار می‌رود.

این دارو باعث بهبود راه رفتن بیماران مبتلا به ام‌اس می‌شود و میزان آسیبی را که این بیماری به طناب نخاعی وارد می‌کند، کاهش می‌دهد. این دارو که به شکل قرص تولید می‌شود دو بار در روز و با فاصله ۱۲ ساعته برای بیماران تجویز می‌شود و کانال‌های پتاسیمی را مسدود می‌کند. بدین ترتیب سرعت هدایت عصبی در نورون‌ها افزایش می‌یابد. این دارو که به شکل آهسته در بدن رها می‌شود به بیماران مبتلا به ام‌اس در راه رفتن کمک می‌کند.

ساخت دستگاه ایمن‌ساز هوا

یک دانشمند ایرانی به نام جواد شریفی موفق به ساخت دستگاه ایمن‌ساز هوا شده که هوای محیط‌های بسته مانند آسانسور را در ۱۰ ثانیه عاری از ویروس کرونا می‌کند. شریفی می‌گوید؛ «آسانسورها فضای بسته و کوچکی دارند و افراد مختلفی در آن رفت و آمد می‌کنند بنابراین یکی از محیط‌های پرخطر برای انتشار و انتقال ویروس کرونا به شمار می‌رود. در چنین فضای بسته‌ای تهویه مناسب وجود ندارد، از سوی دیگر سیستم انتخاب طبقات در اکثر آسانسورها به صورت دکمه‌ای بوده و لمسی نیست و افراد مختلفی به آن دست می‌زنند که این امر پنل طبقات را به مرکزی سرشار از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا تبدیل می‌کند. پس از بررسی سامانه‌های تهویه هوا آسانسورها ایده ساخت سیستم ایمن‌ساز هوا برای این محیط شکل گرفت. سیستم‌های تهویه هوایی که روی آسانسورها نصب می‌شوند کارایی مناسبی ندارند.»

بومی‌سازی رنگ مقاوم به خوردگی

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی رنگ مقاوم به خوردگی با خاصیت انتقال حرارت بالا شده است. این شرکت با توجه به نیازهای صنایع محصولاتی با خواص ویژه مانند ضدحریق، ضدخش، ضدجلبک و ضدباکتری، مقاوم به خوردگی، مقاوم به اشعه فرابنفش و… تولید می‌کند. رنگ مقاوم به خوردگی با انتقال حرارت بالا یکی از محصولات این شرکت بوده که نوعی نانوپوشش دوجزئی برای آلومینیوم و مس است. آزمایش‌های انجام‌شده روی این محصول نشان می‌دهد که بیش از ۵ هزار ساعت در برابر پاشش نمک مقاوم است. این رنگ انتقال حرارتی بالایی دارد و برای استفاده در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و رادیاتورها تولید می‌شود. کیفیت این محصول قابل‌رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است و قیمت آن یک‌سوم نمونه‌های وارداتی به شمار می‌رود.

ساخت نانوداروی درمان سرطان سینه

دانشمندان ایرانی موفق به ساخت دارویی برای درمان سرطان سینه شده‌اند که هم میزان اثربخشی آن بالاتر است هم عوارض جانبی کمتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد.این دارو ترکیبی زوج شده با آنتی‌بادی دارو است که در آن «تراستوزوماب» به عنوان آنتی‌بادی مونوکلونال انسانی از نوع «anti HER۲ igG۱» عمل می‌کند و با یک مولکول اتصال‌دهنده به DM۱، مشتقی از میتانسین، متصل می‌شود که نوعی مهارکننده میکروتوبول است. وقتی دارو به گیرنده HER۲ متصل می‌شود که گیرنده اختصاصی سلول‌های سرطانی است، گیرنده‌های درونی سلولی DM۱ را درون سلول آزاد می‌کنند که درنتیجه این کار سلول سرطانی از بین می‌رود.

فناوری برای گندزدایی آب

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به ساخت و تجازی‌سازی فناوری الکتروکلریناسیون در کشور شده است. این فناوری مانع از رشد میکروارگانیسم‌ها، جلبک‌ها، ماهی‌ها، آبزیان و جانداران دریایی می‌شود. تأسیسات شیرین‌سازی که در نزدیکی دریا قرار دارند می‌توانند از نمک موجود در آب دریا برای عملیات الکترولیزاسیون استفاده کنند.

فناوری عایق حرارتی

آخرین فناوری دانش بنیان نانو عایق حرارتی توسط ایمان علی بخشی، مدیرعامل شرکت اطلس پوشش عرضه شده است. محصول نانو عایق حرارتی با قابلیت استفاده در سطوح مختلف نظیر مخازن نفتی و نمای بیرونی ساختمان با کاهش مصرف انرژی، الگوی مناسبی برای اصلاح مصرف انرژی به ویژه در صنعت نفت و گاز به کار می‌رود. این پوشش حرارتی در صنعت مخابرات و پست‌های برق، قابلیت کاربردی فراوانی دارد ضمن آن که قیمت ارائه شده توسط کارشناسان ایرانی بسیار پایین تر از قیمت مشابه جهانی است.

محصولی برای کاهش ضعف بیماران سرطانی

یک شرکت دانش‌بنیان محصولی تولید کرده است که باعث کاهش ضعف و بهبود خستگی و افزایش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان می‌شود. این محصول بر پایه ژل رویال است که دارای خاصیت‌های فراوانی است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن بیمار را بهینه کند.این محصول دانش‌بنیان، محتوای ویژه‌ای از قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ها را دارد و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی مؤثری را در خود جای داده است. تمام اسیدهای آمینه ضروری برای انسان، انواع ویتامین‌های گروه ب و مواد معدنی چون پتاسیم، کلسیم، آهن و روی به همراه سایر مواد مغذی و مورد نیاز برای انسان که در ترکیب عسل موجود است، باعث می‌شود تا مجموعه این ژل رویال، فرآورده‌ای حافظ سلامتی محسوب شود.

کیت استخراج ژنوم کرونا ویروس

یک شرکت دانش بنیان مستقر در تهران در شروع پاندمی کرونا موفق به تولید انبوه کیت استخراج ژنوم کرونا ویروس در کشور شد. کیت استخراج ژنوم کرونا ویروس روژه اولین کیت تولیدی از شروع پاندمی‌ کووید-۱۹ در ایران است.

تولید برق با دستگاه هیبریدی

یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه هیبریدی متشکل از توربین بادی و صفحات خورشیدی ساخته که به صورت ۲۴ ساعته برق تولید می‌کند. این دستگاه مجهز به شارژ کنترلر، مبدل و باتری است، پنل‌های خورشیدی این دستگاه در طول روز با استفاده از نور خورشید برق تولید می‌کنند و طی شب نیز از طریق باد برق تولید می‌کند. انرژی تولیدشده وارد شارژ کنترلر شده و از آنجا وارد پکیج باتری می‌شود. انرژی در مرحله بعدی به پکیج باتری‌ها رفته و سپس وارد مبدل می‌شود تا جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل شود. بازه توان دستگاه هیبریدی از ۵۰ وات شروع می‌شود و تا ۲۰ کیلو وات نیز قابل‌ارتقاست.

دستگاهی برای آنالیز شیمیایی و فیزیکی

یک شرکت دانش‌‎بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه میکرواسپکترفتومتر شده که در آنالیز شیمیایی و فیزیکی مواد به کار می‌رود. میکرواسپکترفتومتر در ابعاد میکرومتر کار می‌کند و یکی از مزایای آن نسبت به نمونه‌های مشابه امکان تصویربرداری همزمان است. این امر به کاربر اجازه می‌دهد که آنالیز نقطه به نقطه را به راحتی روی نمونه انجام دهد، معمولا اپراترو پس از چند بار طیف‌گیری نقطه مورد آنالیز را گم می‌کند. این دستگاه دانش‌بنیان سطح یک است و قیمت نمونه خارجی آن دو تا هشت برابر محصول ایرانی است. مینی‌اسپکترومتر دستگاه دیگری است که طراحی و ساخت آن را انجام می‌دهیم. از این دستگاه برای طیف‌گیری از منابع نوری استفاده می‌شود، یک سر فیبر نوری به دستگاه و سر دیگر آن در مقابل منبع نوری قرار می‌گیرد که قصد سنجیدن طیف آن را داریم. این دستگاه دانش‌بنیان سطح دو بوده و قیمت آن یک هشتم نمونه‌های خارجی مشابه است. هر دو محصول نرم‌افزار مخصوص خود را دارند، به کامپیوتر وصل می‌شوند و می‌توانند شکل طیف را به کاربر ارائه دهند.

آفت‌کش نانویی

شرکتی فعال در حوزه نانو، آفت‌کش گیاهی، حاوی نانوکپسول تولید می‌کند که اثربخشی بالایی روی حذف آفات از گیاهان داشته و در عین حال باقی مانده‌ای روی محصول ندارد. مؤسس این شرکت درباره این آفت‌کش نانویی می‌گوید: «به منظور کاهش مصرف سموم کشاورزی و تولید محصول سالم‌تر، در باغات و گلخانه‌های کشور می‌توان از این آفت‌کش سبز نانویی استفاده کرد. فرمولاسیون این آفت‌کش گیاهی براساس نانو و میکروکپسول‌ها بوده و می‌توان از این فناوری برای تولید انواع آفت‌کش‌های کم خطر و عاری از سموم شیمیایی استفاده کرد. ما این آفت‌کش‌های نانویی را در باغات مختلف پسته و در چنین گلخانه‌ای به صورت پایلوت استفاده کرده‌ایم و نتایج جالب توجه‌ای به دست آمده است.»

دستگاهی برای بازتوانی بیماران آسیب نخاعی

پیش ازاین درمان قطعی برای بیماران آسیب نخاعی وجود نداشته، اما با تولید دستگاه تحریک‌کننده عصبی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در بازتوانی بیماران صورت گرفته است. این دستگاه مناسب برای بازتوانی بیماران هر نوع آسیب نخاعی شامل جانبازان، مصدومان حوادث، سوانح، و … است و به آنها کمک می‌کند تا فرآیند راه رفتن را در خانه و مستقل از مراکز درمانی، انجام دهند.

این دستگاه که هم‌اکنون تولید شده و برای دریافت مجوزها و استانداردهای لازم، نیاز به حمایت دارد، یک مدار اصلی است که پالس الکتریکی تولید می‌کند. همچنین از یک‌سری سیم‌های انتقال دهنده به عضلات و پدهای سطحی تشکیل شده که آن را به روی عضلات می‌چسبانند و به این ترتیب، پالس اعمال می‌شود.

محصولی برای رفع آلودگی‌ها 

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید محصولاتی بر مبنای بنتونیت فرآوری شده‌ سدیمی شده که عاری از هرگونه آلودگی­‌های طبیعی مواد معدنی است. بنتونیت فرآوری‌شده این شرکت قالب‌های ریخته‌گری، بنتونیت فرآوری‌شده کاغذ و بنتونیت لعاب سرامیک و نرم‌کننده لباس هستند. نیاز تخمینی کشور به محصول نرم‌کننده لباس سالانه هزار و ۸۰۰ تن است که به طور کامل توسط این شرکت تولید می‌شود. نیاز تخمینی کشور به بنتونیت فرآوری‌شده ریخته‌گری سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن است که حدود هزار و ۵۰۰ تن آن توسط این شرکت تأمین شده و ۳ هزار تن آن وارد می‌شود. البته بر اساس برنامه‌های تولید، این شرکت می‌تواند کل نیاز کشور را در سال ۱۴۰۱ تولید کند.

ساخت دستگاه میکروسیتی

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی دو نمونه دستگاه میکروسیتی طراحی و تولید کرده که قادر به تصویربرداری در مقیاس میکروسیتی است. میکروسیتی ویوو نمونه پیش‌بالینی است که به سی‌تی‌ اسکن‌های بالینی شباهت دارد. با این تفاوت که دید میدانی کوچک‌تری دارد و به همین دلیل وضوح بهتری را ارائه می‌دهد. وضوح سی‌تی اسکن‌های بالینی از ۳۰۰ میکرومتر شروع می‌شود اما وضوح دستگاه ویو ۱۰ میکرومتر است. وضوح بیشتر به محقق اجازه می‌دهد که جزئیات بیشتری را در تصویر مشاهده کند. این دستگاه در مطالعات پیش‌بالینی دندان‌پزشکی، دارویی و سرطان کاربرد دارد.

میکروسیتی NDT محصول دیگر این شرکت است که حالت صنعتی‌تری دارد و وضوح آن یک تا دو میکرومتر است. NDT به معنای آزمایش غیرمخرب است و در صنایع نفت، معدن و زیست مواد کاربرد دارد. از این دستگاه برای آنالیز سنگ‌های مخازن استفاده می‌شود تا پارامترهای تخلخل آن را به دست آورند. نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها را به مخازن نفت تعمیم می‌دهند تا دریابند که حاوی چقدر نفت هستند و چگونه می‌توان آن را استخراج کرد، تمامی این تست‌ها را می‌توان با میکروسیتی NDT انجام داد.

دستگاه تولید نانوحامل‌ دارویی

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید نانوحامل دارویی شده که برای تولید نانوحامل‌های لیپیدی، لیپوزومی و پلیمری به کار می‌رود. دستگاه تولید نانوحامل‌های دارویی به روش میکروفلوئیدیکی ساخته که ابزاری حیاتی در ساخت داروهای نانویی به شمار می‌رود. این دستگاه نمونه داخلی ندارد و برای اولین بار در کشور تولید می‌شود. در جهان نیز تنها یک شرکت کانادایی به دانش فنی ساخت آن دست یافته است.

دستگاهی برای سنجش خون از راه دور

بیماران تنفسی در شرایط سخت کرونا با محصولات جدید دانش‌بنیان می‌توانند در خانه از تجهیزات پزشکی بهره ببرند.

این محصول در حوزه سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در رده تجهیزات پزشکی رده بندی می‌شود. همچنین نمونه خارجی دارد و هر دو شرکت رقیب اصلی آن از ایالات متحده امریکا است.

در این محصول سعی شده است با تلفیق فناوری‌های مورد استفاده در دنیا، حسگرهای اختصاصی سایر برندها نیز در این ماژول قابل استفاده باشند. این به نحوی است که بدون نیاز به تغییر در تنظیمات یا تعویض کانکتورها یا نرم افزارهای سیستم اصلی از این ماژول به عنوان ماژول جایگزین استفاده شود. استفاده از یک مانیتور تنفسی برای نمایش میزان عملکرد ریه بر اساس درصد اشباع اکسیژن خون یکی از روش‌های مورد تایید برای پایش وضعیت بیماران کرونایی است. با توجه به اینکه فناوری این ماژول، قابل استفاده در دستگاه‌های قابل حمل و سیستم‌های مرتبط با موبایل‌های شخصی است.

دستگاه تصویربرداری

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری شده که در مقیاس نانو تصویربرداری می‌کند. این شرکت دستگاه ای‌اف‌ام یا «اتمیک فورس میکروسکوپ» تولید می‌کند که نیروی میان اتم‌ها را اندازه‌گیری کرده و به شکل دوبعدی و سه‌بعدی تصویربرداری می‌کند. این دستگاه در صنایع داروسازی، پزشکی، فیزیک، شیمی و تحقیقات دانشگاهی کاربرد دارد. محققان و پژوهشگران با استفاده از این دستگاه برای مطالعه نانوذرات استفاده کرده و تصاویر آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. ای‌اف‌ام از مواد نیمه‌رسانا و رسانا تصویربرداری می‌کند. 

دستگاهی برای جراحی آسان‌تر

مهندسان ایرانی موفق به ساخت دستگاه ناوبری جراحی شده‌اند که روند کار را برای جراحان آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی دستگاه ناوبری جراحی را طراحی و تولید می‌کند، بدین ترتیب جراح می‌توان عمل جراحی را دقیق‌تر، کامل‌تر و کم‌خطرتر پیش ببرد. توسعه این دستگاه در سال ۱۳۸۵ شروع و در سال ۱۳۹۰ وارد بازار شد. در حال حاضر ۸۵ بیمارستان و ۱۶۰ جراح در سراسر کشور از این ابزار جراحی استفاده می‌کنند و تاکنون بیش از ۸ هزار جراحی با استفاده از این دستگاه انجام شده است.

 دستگاهی که گردش جریان خون را تسهیل می‌کند

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی دستگاه DVT طراحی و تولید کرده که برای تسهیل جریان خون کاربرد دارد. این دستگاه با ایجاد فشار مثبت روی اندام‌ها، از بروز لخته خون جلوگیری می‌کند. دستگاه DVT لخته‌های ناشی از تحرک کم، بی‌تحرکی یا عمل‌های جراحی که باعث آمبولی می‌شوند یا خطر آمبولی را افزایش می‌دهند، رفع می‌کند. این دستگاه نمونه خارجی دارد اما محصول داخلی از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر است و از سوی دیگر از نظر اندازه کوچک‌تر است. از این دستگاه حتی می‌توان در خانه نیز استفاده کند. تست‌های بالینی این دستگاه انجام شده و در حال حاضر در چند بیمارستان در کشور استفاده می‌شود.

نوار قلبی با شارژ بیشتر

محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت پچ نوار قلبی شده‌اند که باتری آن به مدت دو هفته شارژ نگه می‌دارد. این پژوهشگران در حوزه هوشمندسازی تجهیزات پزشکی و سنسورهای پوشیدنی پچ نوار قلبی طراحی کرده‌اند که نوعی هولتر است و قادر به ثبت نوار قلب به مدت دو هفته است. پچ نوار قلب یا هولتر مانیتورینگ قلب روشی تشخیصی برای سنجش و نظارت بر فعالیت‌های قلب در تشخیص بی‌نظمی‌ها در تپش قلب برای یک دوره زمانی است. این روش غیرتهاجمی به شناسایی آریتمی‌های قلبی و اختلالات هدایتی کمک می‌کند. بیمار قلبی این محصول را روی بدن خود قرار می‌دهد، پس از مدت زمان مشخصی دستگاه را در اختیار شرکت قرار می‌دهند، سیگنال‌های ثبت شده با استفاده از یک پلتفرم هوشمند تجزیه و تحلیل شده تا بی‌نظمی‌های قلبی استخراج شوند. در مرحله بعدی این اطلاعات در اختیار پزشک قرار می‌گیرد تا متناسب با آن تجویز و تشخیص خود را انجام دهد.

نخستین موتور دریایی ایرانی

نخستین موتور دریایی بومی نیاز صنعت دریایی را به موتورهای دریایی برای استفاده از شناورهای رزمی تأمین می‌کند.

دستگاهی برای مطالعات بافت شناسی جانوری

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به توسعه و طراحی دستگاه پارافین دیسپنسر آزمایشگاهی شده که مطالعات بافت‌شناسی جانوری را آسان‌تر می‌کند.یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه هرمزگان دستگاه پارافین دیسپنسر آزمایشگاهی توسعه داده که مزایای قابل‌توجهی در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی خود دارد. این دستگاه در حوزه بافت‌شناسی جانوری به کار می‌رود و بخشی از فرایند شناخت کامل سلولی به شمار می‌رود، با استفاده از این دستگاه می‌توان برش‌های عرضی به ضخامت سه تا پنج میکرون تهیه کرد.

دستگاه امحای لامپ فلورسنت

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه امحای لامپ فلورسنت شده که می‌تواند مانع از ورود مواد سمی مانند جیوه به محیط‌زیست و شهری شود.

محصولی برای تشخیص سرطان پوست

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی دستگاهی درموسکوپ یا درماتوسکوپی طراحی و تولید می‌کند که برای تصویربرداری از پوست استفاده می‌شود. این ابزار پزشکی زائده‌های پوستی را بررسی کرده و ضمن اینکه سرطانی بودن یا نبودن آنها را مشخص می‌کند و تصویربرداری اپتیکی یا نوری را تا ۱۵۰ برابر بزرگنمایی می‌کند. این دستگاه ایران‌ساخت تصاویری از ۲ تا ۱۲ مگاپیکسل از پوست ارائه می‌دهد که وضوح و کیفیت بالایی برای یک درموسکوپ به شمار می‌رود.

ساخت واکسن تب برفکی

خط تولید واکسن تب برفکی حیوانی در حال حاضر دارای توانمندی تولید ۲۰ میلیون دوز از این واکسن است و می تواند نیاز کسور کشور را تامین کند. این خط تولید با توجه به سطح استاندارد و تکنولوژی مورد استفاده، علاوه بر تامین نیاز داخل، دارای ظرفیت و قابلیت صادراتی سالانه معادل ۲۰ میلیون دلار است. استاندارد GMP (Good Manufacturing Practice) به عنوان فونداسیون اصلی سیستم‌های ایمنی و سلامت شامل مجموعه الزامات و دستورالعمل‌هایی است که روش‌ها، تجهیزات مورد نیاز، امکانات و کنترل‌های الزامی برای تولید محصولات با کیفیت در برمی‌گیرد.

 روبات ماهیگونی نرم برای مطالعات دریایی

محققان پژوهشکده فناوری‌های نو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر روبات ماهیگون نرمی را طراحی و تولید کرده‌اند که از آن در مطالعات دریایی، کشف زیست‌بوم‌ها، شناخت رفتارهای جانوران و نمونه‌برداری از زیست‌بوم‌های متراکم بدون ایجاد ترس و مزاحمت استفاده می‌شود. همچنین این روبات در امور جغرافیایی برای نقشه‌برداری از سطح دریاها، دریاچه‌ها، غارهای زیرآب و تصویربرداری از درون محیط‌های کوچک به کار می‌رود.

۷ محصول نوآورانه در حوزه پزشکی

۷ محصول شامل دستگاه اسپکت قلبی، دستگاه اسپکت تمام بدن، قلم آشکارساز، پروب تشخیص تومور یه روش امپدانسی، دستگاه تشخیص بی درنگ میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خون، دستگاه شناسایی مارجین‌های آلوده و غدد لنفاوی درگیر سرطان پستان و دستگاه درمان مکمل الکتروستاتیک توده‌های بدخیم می‌شود.

اسپکت قلبی دستگاه تصویربرداری هسته‌ای قلب است که برای تشخیص بیماری‌های قلبی، استفاده می‌شود. دستگاه اسپکت جنرال دستگاه تصویربرداری هسته‌ای برای تمام بدن است. قلم آشکارساز نیز ابزار کمک تشخیصی حین عمل جراحی است که به تشخیص بافت‌ها و سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. این سه دستگاه به دست یک شرکت دانش‌بنیان ساخته شده و قیمت هر یک از آنها بین یک دوم تا یک سوم نمونه‌های خارجی است.

چنگ لیزری

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس چنگی لیزری را طراحی و تولید کرده که از نظر ساختاری شبیه به ابزار موسیقیایی چنگ است؛ اما در آن از تار صوتی استفاده نشده است. وقتی منابع لیزر روشن می‌شود، نور لیزر به مقاومت‌های نوری برخورد می‌کند، در صورتی که بهره‌بردار مسیر لیزر را قطع کند، مقدار مقاومت تغییریافته و کلیدها قطع و وصل می‌شود. این کلیدها به منبع ایجاد صوت متصل هستند که در نتیجه باعث نواختن موسیقی می‌شود.

دستگاه مه نور

دستگاه مه‌نور برای آزمایش‌های شکست و بازتاب نور ساخته شد. این دستگاه که ظاهری شبیه به یک کیوسک دارد و با استفاده از آن آزمایش‌های مربوط به شکست و بازتاب نور انجام می‌شود. این مجموعه شامل ۶ دستگاه غیرمشابه است که در کنار هم قرار می‌گیرند و هر یک از آنها مختص کارهای خاصی است. این دستگاه مجهز به یک لیزر نیمه‌هادی است که در محیط مه‌آلود، باریکه درخشانی از نور را می‌تاباند. این پرتوی لیزر به یک قطعه نوری مانند منشور، عدسی یا آینه می‌تابد و انعکاس یا شکست نور رخ می‌دهد. قطعه‌ای از نور روی صفحاتی که در آن شکل‌ها و علائم خاصی چاپ شده، قرار دارد که با استفاده از کلیدهای الکترونیکی با فرمان کاربر دوران می‌کند. وقتی نور لیزر می‌تابد و زاویه صفحه تغییر می‌کند، پدیده‌ها و اشکال زیبا و آموزنده‌ای به صورت واضح و مفهومی ایجاد می‌شود. هر نوع از مه‌نورها یک تابلو راهنما وجود دارد که آزمایش‌های مربوطه به زبان فارسی در آن توصیف شده است.

استخراج مس از محلولی بومی

محلولی که به عنوان ماده اصلی در استخراج مس مورد استفاده قرار می‌گیرد، بومی شد تا نیاز این صنعت به واردات این ترکیب شیمیایی برطرف شود.این محصول ماده‌ای حیاتی برای فرآیند استخراج مس است و تمام کارخانجات یا فرآیندهایی که مس را به روش حلالی تولید می‌کنند به این ماده به‌شدت احتیاج دارند.ماده استخراج‌کننده مس، به ‌عنوان ماده اصلی و راهبردی در فرآیند لیچینگ یا استخراج حلالی مس به کار می‌رود.

مفصل فیبر نوری

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی مفصل فیبر نوری شد که در صنایع الکترونیک کاربرد گسترده‌ای دارد.

مفصل فیبر نوری یا کاست محفظه‌ای برای قرار دادن فیبرهای گداخت یا فیوژن با نظم خاصی است. حداکثر ظرفیت مفصل فیبر نوری ۴۸ کُر (core) است و در برابر شرایط محیطی سخت مقاومت بالایی دارد. شرایط محیطی سخت شامل زمین‌های دارای خاک شور، آغشته به نفت، مواد معدنی می‌شود. این مفصل فیبر نوری قابل استفاده در رودخانه‌های کم‌عمق را نیز دارد. سیستم آب‌بندی این محصول ایران‌ساخت مانع از ورود و نفوذ آب و گردوخاک به داخل مفصل می‌شود، بدین ترتیب کُرها از آسیب در امان هستند و بیشتر عمر می‌کنند.

دوربین ثبت سرعت لحظه‌ای

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی دوربین ثبت سرعت لحظه‌ای شده است.این دوربین با استفاده از یک حسگر راداری ترافیکی می‌تواند سرعت تمام خودروهای عبوری را در لحظه ثبت کند.

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوای هوشمند تولید شده توسط این شرکت، از قیمت پائین در مقایسه با نمونه‌های خارجی و قابل رقابت با آن‌ها بوده است. این دستگاه‌های تصفیه هوا، مجهز به سیستم پنج مرحله‌ای تصفیه و ضدعفونی هوا شامل پیش فیلتر اولیه، پلاسمای سرد اتمسفری، سیستم نانوفتوکاتالیستی، فیلترهپا/نانونقره و فیلتر نانوکربن فعال است. این دستگاه‌ها با پنج حسگر شامل دما، درصد رطوبت، گازهای آلاینده و کیفیت هوا و ایمنی احتراقی هوشمند شده‌اند.

میکروسکوپ نیروی اتمی

یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی شده است که امکان تصویربرداری در محیط غیر خلاء را فراهم می‌کند. میکروسکوپ نیروی اتمی نوعی میکروسکوپ پروب رویشی است که از نمونه‌های زیستی و غیررسانا تصویربرداری می‌کند و علاوه‌براین خواص مختلف نمونه‌ها و آنالیزهای کاربردی را در اختیار محققان قرار می‌دهد. به طور کلی عملکرد میکروسکوپ نیروی اتمی در سه بخش تصویربرداری از سطح نمونه با دقت نانومتری در راستای X و Y و آنگسترومی در راستای Z، تعیین خواص مکانیکی و الکتریکی سطوح مواد، ایجاد تغییرات نانومتری در سطوح نواد به دو روش مکانیکی و شیمیایی تقسیم‌بندی می‌شود. تاکنون پنج کشور در جهان موفق به ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی شده که ایران نیز یکی از آنهاست. تاکنون سه نوع مختلف از این دستگاه‌ها تولید شده و بیش از ۸۵ دانشگاه و مرکز پژوهشی در کشور از آن استفاده می‌کند.

فرستنده توان بالای تلویزیونی 

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی فرستنده توان بالای تلویزیونی شده که برای ارسال امواج مخابراتی در فعالیت‌های رسانه کاربرد دارد. این شرکت در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات ارسال و دریافت امواج با توان بالاست که مورد نیاز کشور به شمار می‌رود. این شرکت با ارتقای توان فنی توانسته فرستنده با توان KVA۱۰ را نیز طراحی و تولید کند.

پکیج‌های فیلتراسیون 

پکیج‌های فیلتراسیون شده که در پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی به کار می‌روند یکی از محصولات بومی‌سازی شده است.

سیستم‌های فیلتراسیون برای تصفیه ناخالصی‌ها از مایعات به کار می‌روند. این فیلترها مایعات و ذرات جامد حاصل از جریان‌های گاز، غبار، مه و ذرات و گردوغبار را از بین می‌برد. جداکننده‌های افقی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که طیف کاملی از نسبت‌های گاز روغن، جریان‌های چاه کم و زیاد، حجم زیادی از گاز، مایعات و کف را با استفاده از جداسازی دو فاز یا سه فاز از یکدیگر جدا می‌کند. جداکننده‌های عمودی این شرکت فعال در حوزه مکانیک و اتوماسیون برای جدا کردن و تمیز کردن نسبت زیاد گاز به روغن در چاه‌های حاوی نمک، پارافین و عناصر مومی طراحی شده‌اند و مایعات با استفاده از مش سیم یا استخراج پره از گاز جدا می‌شوند.

ساخت رزین پلی‌استر غیراشباع شده

رزین پلی‌استر غیراشباع شده که در ساخت قطعات کامپوزیتی به کار می‌رود، توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی شد.

رزین‌های پلی‌استر غیراشباع از واکنش دی‌اسیدهای اشباع و غیراشباع با دی‌الکل‌ها به دست می‌آید. رزین‌های غیراشباع به دو دسته رزین‌های ایروفتالیک و اورتوفتالیک تقسیم می‌شوند و در فرایندهای لایه‌گذاری دستی، ریخته‌گری و پاشش رزین به کار می‌روند. این نوع رزین‌ها برای ساخت انواع قطعات کامپوزیتی مانند لوله‌های جی‌آرپی و اف‌آرپی، بتونه سنگی، فایبرگلاس، سیستم‌های خنک‌کننده و ساخت قایق و شناور نیز استفاده می‌شود. از این رزین‌ها در صنعت چوب، بتن، الکترونیک، خودرو و سنگ نیز کاربرد دارند.

 بومی‌سازی افزودنی‌های بتن

حداکثر پنج درصد از وزن سیمان موجود در بتن را افزودنی‌ها تشکیل می‌دهد. افزودنی‌های بتن مواد شیمیایی هستند که در مقادیر مختلف در حین فرایند اختلاط به بتن اضافه می‌شوند تا برخی خواص آن را تغییر دهند. حال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس افزودنی‌های شیمیایی و معدنی را طراحی و تولید می‌کند. افزودنی‌ها کارایی بتن را بهبود می‌بخشند و برای ایجاد اهداف خاصی به بتن اضافه می‌شوند. این اهداف شامل تسریع یا تعویق زمان گیرش بتن، افزایش مقاومت در برابر یخ‌زدگی، ترک‌خوردگی حرارتی، انبساط قلیایی سنگ‌دانه، محلول‌های اسیدی و سولفاتی می‌شود. این شرکت فعال در حوزه مهندسی عمران با به‌کارگیری مصالح نوین بتن‌های ویژه‌ای را طراحی کرده و می‌سازد. همچنین تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی مورد نیاز برای کنترل کیفیت و دوام بتن را طراحی و تولید می‌کند.

تصویربرداری نوری از جریان خون مغزی

تأمین ابزارها و دستگاه های جدید مورد نیاز در حوزه علوم شناختی، گشایش های بسیاری را در حوزه دانش فوتونیک کشور فراهم آورده و امکان تصویربرداری نوری از جریان خون مغزی  فراهم شد.

یکی از این تلاش های گروهی به تصویربرداری نوری پیشرفته از جریان خون مغزی و بافت زنده با روش کانتراست اسپکلی لیزری با میدان دید و سرعت بالا منجر شده که گامی بسیار ارزنده در جهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با کیفیت بسیار بالا به حساب می‌آید. این روش، دقت فضایی و زمانی همراه با میدان دید وسیع و جایگزینی عالی برای تصویربرداری داپلری لیزری است و ، امکان سنجش جریان خون در مغز و بافت سطحی و بررسی تغییرات آن را مهیا می کند. این برنامه قادر است کانتراست اسپکلی را برای کل میدان دید یا قسمت خاصی انجام دهد.

مکمل پروبیوتیک آبزیان زینتی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی مکمل پروبیوتیک آبزیان زینتی شده است. مکمل پروبیوتیک آبزیان زینتی  که ترکیبی از چند سویه باکتریال بالسیلوس و لاکتوباسیلوس است که برای استفاده مستقیم در آب آکواریوم‌ ماهیان آب شور و شیرین فرموله شده است. طراحی و فرمولاسیون این محصول به شکلی است که ضایعات آبی پیچیده را تجزیه می‌کند و آلاینده‌های مضر از محیط آکواریوم را حذف می‌کند.

واکسن آنفلوانزا 

 توسعه و تولید واکسن‌های انسانی از جمله اقدامات راهبردی و مهم برای هر کشوری به شمار می‌رود. حال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان واکسن بیماری آنفلوانزای فصلی را توسعه داده است. این شرکت فعال در حوزه بیوتکنولوژی واکسن آنفلوانزای چهارگانه، واکسن فلج اطفال (تزریقی)، واکسن سرخک و واکسن سرطان دهانه رحم را نیز توسعه داده است.

داروی تقویت عملکرد ایمنی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان  ترکیب «ال کارنیتین» را توسعه داده که علاوه‌بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی، به بهبود و ترمیم زخم در دوره نقاهت بعد از جراحی نیز کمک می‌کند. ال کارنیتین یک ترکیب مشتق شده از اسید آمینه‌های «متیونین» و «لایزین» است که در متابلوسیم چربی‌ها و تولید انرژی در قلب، کبد و عضلات اسکلتی نقش ضروری ایفا می‌کند. این ترکیب با انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیر به درون میتوکندری، محل انجام اکسیداسیون یا سوزاندن اسیدهای چرب، باعث تولید انرژی در سلول می‌شود.

قرص لاغری با کاهش سطح فشار و قند خون

محققان قرص لاغری تولید کرده‌اند که منجر به کاهش سطح فشار و قند خون می‌شود. این قرص حاوی آنتی‌اکسیدان است، همچنین منجر به کاهش جذب گلوکز در روده می‌شود. این دارو با چند مکانیسم منحصر به فرد سلامت قلب و عروق فرد را تضمین می‌کند و مانع از تجمع تری گلیسیرید کبد می‌شود.

ایمپلنت‌های جراحی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی، توسعه و تولید ایمپلنت‌های جراحی از جنس تیتانیوم شده که شامل پیچ و پلاک‌های فک، صورت و جمجمه، ستون فقرات و اندام‌ها می‌شود. از ایمپلنت‌ها برای بازسازی و ترمیم شکستگی‌های استخوان‌ها و آسیب‌های مرتبط دیگر استفاده می‌شود. میکروموتورهای جراحی، اره استرنوم و ابزارهای جراحی از دیگر محصولات این شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی است.

 کاتالیست احتراق سوخت

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی کاتالیست احتراق سوخت شده که با حلال‌های غیرتهاجمی سازگار است. این کاتالیست یک امولوسیون پایدار و نوعی نانوسیال به شمار می‌رود که پایداری عالی در دمای منفی ۴۰ درجه تا ۸۰ درجه سانتیگراد دارد و از لحاظ اقتصادی گزینه بسیار مناسبی نیز محسوب می‌شود. کاتالیست تولیدشده چگالی و غلظت مناسبی دارد و از سوی دیگر پایداری بالای این نانوسیال باعث شده تا تاثیر چشمگیری در مسیر آزادسازی کاتالیزرهای اکسیژن داشته باشد. این کاتالیست ایران‌ساخت دمای اکسیداسیون را به سرعت کاهش دهد که درنهایت باعث خروج دوده از فضای احتراق خودرو می‌شود.

نانوسیالی که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نانوسیالی توسعه داده که پتانسیل بالایی در تولید و انتقال حرارت دارد. این محصول که مصرف انرژی را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد در سلول‌های سوختی، فرایندهای سوختی و دارویی، موتورهای هیبریدی، خنک‌کننده موتور یخچال و سیستم‌های چیلر نیز کاربرد دارد.

 گاز استریل مخصوص چشم

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان  گاز SF۶ استریل را بومی‌سازی کرده که در چشم‌پزشکی کاربرد گسترده‌ای دارد. این شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی گاز استریل را در کپسول ۵۰ سی‌سی گاز گوگرد هگزا فلوراید عرضه می‌کند. این گاز استریل مانند یک «تامپوناد» (تجمع مایع درمان در محل جراحت) عمل می‌کند و در درمان بیماری‌های مرتبط به چشم به کار می‌رود.

کارتریج اینجکتور 

محققان دستگاه اینجکتور کارتریج را طراحی و تولید کرده‌اند که برای کارگذاری لنز داخل چشم به کار می‌رود. لنزهای درون چشمی برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی، آستگماتیسم و آب مروارید به کار می‌رود. در درمان آب مروارید ابتدا عدسی کدر چشم برداشته شده و در مرحله بعد لنزهای پلاستیکی جایگزین آن می‌شود.

تولید نانوافزودنی سوخت دیزل

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان  نوعی افزودنی برای سوخت دیزل با فناوری نانو تولید کرده که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. این نانوافزودنی مانند کاتالیست در فرایند احتراق کار می‌کند و مصرف سوخت را بین هفت تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد و از سوی دیگر محفظه احتراق خودرو را پاکسازی می‌کند.این نانوافزودنی با نسبت یک به ۵۰۰ به سوخت دیزل اضافه می‌شود و آلاینده‌های سوخت دیزل از جمله دوده، هیدروکربن‌های نسوخته و کربن مونوکسید را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این محصول فرایند احتراق در موتور را بهبود داده و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

طراحی و تولید دستگاه همودیالیز 

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان  دستگاه همودیالیز یا دستگاه خون تراکافت را طراحی و تولید کرده که یکی از سه روش اصلی درمان نارسایی یا عدم کارایی کلیه است. پیوند کلیه و دیالیز صفاقی دو روش دیگر برای درمان بیماری‌های کلیوی به شمار می‌رود. وقتی کلیه‌ها در حالت نارسایی یا مرگ سلولی قرار می‌گیرند، خون باید از مواد زائد و سمی ماننده اوره و کراتینین پالایش شود و آب اضافی و آزاد خون نیز کاهش یابد. این دستگاه ایران‌ساخت مجهز به مانیتور ۱۵ اینچی لمسی و حسگر فشار خون ورودی است. همچنین امکان کنترل از راه دور اطلاعات حین دیالیز را فراهم می‌کند و قابلیت تنظیم سدیم و اندازه‌گیری کی‌تی/وی همزمان با دیالیز را دارد، ک‌تی‌/وی کمیت بدون بعدی در علوم پزشکی برای تعیین میزان کیفیت فرایند همودیالیز یا دیالیز صفاقی است.

تمیزکننده آلتراسونیک

دستگاه تمیزکننده آلتراسونیک برای حذف سریع و کامل آلاینده‌های از اشیا به کار می‌رود. حمام آلتراسونیک، وان آلتراسونیک یا وآلتراسونیک کلینر ظرفی فلزی مجهز به سیستم تولیدکننده امواج فراصوت با ارتعاش بالاست. انتشار امواج فراصوت در آب درون دستگاه منجر به پاکسازی اجسامی می‌شود که درون ظرف قرار گرفته‌اند. این دستگاه با امواج صوتی اجرام ریزی که در محیط پیرامونی جسم وجود دارد را نیز تمیز می‌کند. شست‌وشوی قطعات پیچیده، دارای نقاط غیرقابل‌دسترس، زاویه‌ها و خلل و فرج فراروان کار آسانی نیست اما این محصول ایرانی می‌تواند این نوع دستگاه‌ها را نیز با کیفیت بالا شست‌وشو دهد.

دستگاه الکتروسرجری

دستگاه الکتروسرجری، الکتروکوتر یا برش‌دهنده الکتریکی ابزاری مجهز به تیغه الکتریکی است که برای برش بافت و کنترل خونریزی به طور همزمان استفاده می‌شود. در ابتدا از دستگاه الکتروسرجری تنها برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شد اما در حال حاضر بسیاری از جراحان از این دستگاه برای برش و انعقاد همزمان بافت از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه پیشرفته برای جلوگیری از خونریزی حین جراحی صورت، پلاستیک، چشم و ترمیمی به کار می‌رود

مانیتورهای علائم حیاتی و دستگاه بیهوشی

مانیتور علائم حیاتی اطلاعات حیاتی شامل دمای بدن، برون‌دهی قلبی، نرخ ضربان قلب، نرخ تنفس، میزان گازهای تنفسی و میزان گازهای خونی را جمع‌آوری کرده و روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. پارامترهای مختلف به روش‌های متفاوتی جمع‌آوری و سنجش می‌شوند. اطلاعات ورودی پس از تقویت و پردازش به شکل موج یا مقادیر عددی نشان داده می‌شود. از این دستگاه برای ارزیابی وضعیت کلی بیمارانی که در وضعیت ناپایدار به سر می‌برند و بیمارانی که در بخش‌های آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو به سر می‌برند، استفاده می‌شود. همچنین دستگاه بیهوشی محصول دیگر این شرکت است که برای حفظ بیهوشی بیمار حین عمل جراحی استفاده می‌شود. این دستگاه میزان ثابت و دقیقی از مخلوط‌ گازهای طبیعی مانند اکسیژن و دی نیتروژن مونوکسید را با میزان ثابتی از گازهای بیهوشی مانند ایزوفلوران ترکیب می‌کند تا درنهایت جریان و فشار ثابت به شکلی امن به بیمار برسد.

سیستم راهبری جراحی هوشمند

سیستم راهبری جراحی هوشمند برای درمان آسیب‌های ستون فقرات به کار می‌رود و یکی از نیازهای حوزه سلامت کشور است. حال یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به بومی‌سازی این سیستم شده است. این دستگاه دقت جراح را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و به وی اجازه می‌دهد فرایند درمان را با کمترین آسیب ممکن به پایان برساند. این سامانه روند بهبود بیمار را نیز سرعت می‌بخشد.

دستگاه استخراج ماده ژنتیکی

دستگاه خودکار استخراج ماده ژنتیکی یا اسید نوکلئیک و تجزیه و تحلیل آن نقشی کلیدی در مطالعات زیست فناوری ایفا می‌کند. استخراج اسید نوکلئیک معمولا به صورت دستی انجام می‌شود که احتمال آلودگی نمونه‌ها به دلیل خطای انسانی بالاست، از سوی دیگر کیفیت و دقت استخراج در این روش پایین است بنابراین بهترین راه استفاده از دستگاه‌های استخراج خودکار است. دستگاه استخراج ماده ژنتیکی که این شرکت دانش‌بنیان ساخته قادر به استخراج ۱۲ نمونه به طور همزمان است.

ساخت شیشه تعاملی

 یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت شیشه تعاملی شده است. پنل‌های نورانی تعاملی این شرکت روی زمین قرار می‌گیرد و حساس به رد پاست. این پنل‌ها مجهز به فناوری اینترنت اشیاست و توانایی مانتیورینگ و پایش در محیط‌های خارجی و داخلی را دارد. فرفره‌های هوشمند و تعاملی محصول دیگر این شرکت دانش‌بنیان است که روشی نوین در تبلیغات به شمار می‌رود. این فرفره‌ها مجهز به موتور بوده و طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که قادر به پیروی از دستورات کامپیوتری هستند. توان بالای طراحی خلاقانه، ساخت تکنیکی و ارائه خدمات از مزایای فناوری‌های تعاملی است. این تکنولوژی پاسخی نوین به نیازهای کاربردی، هنرهای بصری و تبلیغاتی به شمار می‌رود.

تور پرورش ماهی در قفس

 تور پرورش ماهی در قفس یکی از تجهیزات مهم در مزارع پروش آبزیان است که محققان ایرانی موفق به بومی‌سازی آن شده‌اند. تورهای پرورش ماهی در قفس یکی از محصولاتی است که تیم تحقیقاتی ما طراحی و بومی‌سازی کرده و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مورد آن در دریای خزر، سد کارون چهار و شرکت‌های پرورش ماهی در قفس استفاده می‌شود. تور پرورش ماهی مهم‌ترین قطعه از تجهیزات در یک مزرعه پرورش ماهی است و مانع از فرار ماهی‌های با ارزش و آسیب به آنها به دست مهاجمان خارجی می‌شود.

کیسه‌ ساکشن یک‌بار مصرف

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری تربیت مدرس کیسه ساکشن یک‌بار مصرف تولید می‌کند که اهمیت بالایی در کنترل عفونت و جلوگیری از انتشار بیماری میان بیماران و کادر درمان دارد. کیسه ساکشن مایعات و ترشحات بیمار را در حین عمل جراحی جمع می‌کند، مواد دفع‌شده پس از ورود به محفظه کیسه با پودر ژل یا جامدکننده ترکیب می‌شوند. بدین‌ترتیب سر ریز شدن، بخار شدن یا ریخته شدن این مایعات و ترشحات بدن به حداقل ممکن می‌رسد. این امر انتشار عفونت و بیماری را در بیمارستان به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

دستگاه بذرکار قابل‌حمل سینی نشا

دستگاه بذرکاری طراحی و تولید کرده که قابلیت جابه‌جایی دارد، ظرفیت آن ۳۰۰ سینی در ساعت است و امکان تعویض نوع سینی کشت نیز فراهم شده است. این دستگاه با توجه به نیازهای کشاورزان خرد طراحی شده و ابعاد کوچکی دارد. نشاکاری نه‌تنها باعث کاهش مصرف آب به میزان قابل‌توجهی می‌شود بلکه امکان پیش‌رس کردن محصولات کشاورزی را نیز فراهم می‌کند. این روزها دستگاه‌های بذرکار بذر را داخل خانه‌های سینی نشا می‌کارند. دستگاه‌ایران ساخت نسبت به نمونه‌های خارجی قیمت کمتری دارد و از سوی دیگر دسترسی به خدمات پس از فروش برای مشتریان آسان‌تر است.

تولید محلول گرافنی شده 

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید محلول گرافنی شده که میزان جذب ذرات نانومتری یک ماسک ساده را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه سنتز نانومواد اقدام خلاقانه‌ای کرد و محلول گرافنی تولید کرد. وقتی این محلول روی سطح یک ماسک جراحی سه لایه معمولی اسپری می‌شود، میزان جذب ذرات آن به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. ماسک‌های معمولی می‌توانند ۱۰ درصد از ذرات ۲۰۰ نانومتر را جذب کنند اما با اسپری کردن این محلول نانویی روی سطح ماسک، میزان جذب ذرات ۲۰۰ نانومتر تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

کاهش آلاینده‌های خروجی موتور با نانوکاتالیست

کاتالیست خودرو آلاینده‌های خروجی موتور مانند مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را به موادی تبدیل می‌کند که ضرر کمتری به محیط‌زیست می‌زنند. در صورتی که این قطعه زیر خودرو قرار بگیرد، کاتالیست آندربادی نام دارد. با این حال کاتالیست در موتورهای جدید بلافاصله بعد از موتور قرار می‌گیرد و به کاتالیست سی‌سی معروف است. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با استفاده از فناوری نانو موفق به طراحی و تولید کاتالیستی شده میزان تولید آلاینده‌ها را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در ساخت این کاتالیست از مواد نانو استفاده شده که عملکرد این قطعه را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

سیستم تنش‌زدایی ارتعاشی

سیستم تنش‌زدایی ارتعاشی برای آزاد شدن تنش‌های باقی‌مانده از عملیات‌های جوشکاری، پرچ، خمکاری و… به کار می‌رود. تنش‌زدایی به روش‌های گوناگونی از جمله عملیات حرارتی، ارتعاشی و اولتراسونیک انجام می‌شود و رایج‌ترین روشی تنش‌زدایی به شمار می‌رود چراکه ساده و ارزان است و سرعت عملیاتی بالایی دارد. محصولات این شرکت در حوزه تنش‌زدایی ارتعاشی، پایش وضعیت و عیب‌یابی ماشین‌آلات، آنالیز مودال، تحلیل‌های المان محدود، تحلیل سیگنال‌های ارتعاشی، کنترل، طراحی و ساخت میز شبیه‌ساز ارتعاشات است.

تورچ انتقالی پلاسما

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی تورچ انتقالی پلاسما شده که در برشکاری فلزات کاربرد دارد. از این فناوری در سیستم‌های نوین برشکاری، پوشش‌دهی و امحای پسماند استفاده می‌شود.

دستگاه طیف‌سنج تحرک یونی 

طیف‌سنج تحرک یونی ابزاری آزمایشگاهی برای آنالیز کمی و کیفی مواد شیمیایی است که با نام دستگاه تجزیه و تحلیل نیز شناخته می‌شود. این ابزار قادر به ارزیابی و اندازه‌گیری انواع مواد شیمیایی در محیط‌های مختلف است، برای مثال می‌تواند وجود مواد منفجره، مواد مخدر، داروهای مختلف، باقی‌مانده سموم کشاورزی، آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر مواد آلاینده را در محیط شناسایی کند. طیف‌سنج تحرک یونی یکی از نخستین کالاهای تحریمی بود چراکه در آنالیز مواد منفجره و گازهای شیمیایی به کار می‌رود.

چوب ترمو

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید چوب ترمو شده که نوعی فرآورده چوبی است و در صنعت ساختمان کاربرد دارد. چوب ترمو در صنعت ساختمان به شکل نمای چوبی، کفش‌پوش چوبی و سازه‌های مختلف به کار می‌رود. این چوب در برابر عوامل مخرب جو، رطوبت و میکروارگانیسم‌ها مقاوم است و در ساخت برج‌های خنک‌کننده، مبلمان، استخر و سونا نیز استفاده می‌شود. این شرکت دانش‌بنیان ایرانی دستگاه‌های خلأ خشک‌کن چوب نیز می‌سازد.

دستگاه گرماسنجی روبشی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی شده که برای مطالعه پارامترهای آنالیزی گرمایی مواد به کار می‌رود. دستگاه گرماسنجی روبشی تفاضلی ایران‌ساخت گستره وسیعی از دما، از دمای محیط تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد، را پوشش داده و برای اندازه‌گیری دمای انتقال شیشه‌ای، بلورینگی نانومواد و نانوکامپوزیت‌ها استفاده می‌شود.

آنتن لگاریتمی مخابراتی

آنتن لگاریتمی نوعی آنتن گیرنده برای دستگاه‌های تقویت‌کننده آنتن موبایل است. آنتن در فرستنده، امواج اراسلی را به امواج الکترومغناطیس تبدیل کرده و پخش می‌کند. آنتن در گیرنده نیز امواج الکترومغناطیسی را دریافت و به امواج الکتریکی تبدیل کرده و به مدار گیرنده ارسال می‌کند.

حسگرهای مغناطیسی

سنسور مغناطیسی ابزاری برای اندازه‌گیری خاصیت مغناطیسی، نیروی جاذبه یک آهنربا یا جریان الکتریکی است که در کنترل و تحلیل عملکرد انواع سیستم‌ها کاربرد دارد. حال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری تربیت مدرس موفق به طراحی تولید انواع سنسورهای مغناطیسی اسکالر و بُرداری شده که در صنایع مختلفی کاربرد دارد. سنسورهای مغناطیسی مقیاس‌پذیری بالایی دارند و از سوی دیگر قیمت آنها مقرون‌به‌صرفه است. این ابزار در حوزه‌های بسیاری از جمله انرژی پاک، اینترنت اشیا، روباتیک، اتوماسیون‌سازی و پردازش ابری و کلان‌داده کاربرد دارد.

نرم‌افزار شبیه‌ساز دینامیک مواد معدنی

نرم‌افزار شبیه‌ساز دینامیک فرایند مدار کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی که هشت سال تلاش محققان ایرانی، توانایی شبیه‌سازی بخش‌های سنگ‌شکنی، آسیاکنی، طبقه‌بندی خشک و تر مواد، پرعیارسازی ثقلی و مغناطیسی را دارد و علاوه‌براین قادر به تخمین هزینه عملیاتی و تجهیزاتی کارخانه است.

سیستم خشک‌کننده حلال 

سیستم خشک‌کننده حلال گزینه ایمنی برای حذف رطوبت از حلال‌های آلی و جایگزین مناسبی برای تقطیر حرارتی است. در این سیستم حلال از ستون‌های خشک‌کننده عبور می‌کند و درنتیجه سطح رطوبت آن تا حد پی‌پی‌ام کاهش می‌یابد. حلال‌های خشک‌شده را می‌توان به صورت مستقیم جمع‌آوری کرد یا از گلاو باکس (ابزاری آزمایشگاهی از جنس شیشه) استفاده کرد. این سامانه نه‌تنها انتشار بخار حلال را از بین می‌برد بلکه خطر آسیب‌دیدگی پرسنل و آزمایشگاه را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

روبات عمودپرواز هیبریدی

روبات عمود پرواز هیبریدی قابلیت حمل بار و مداومت پروازی بیشتر از ۵۰ دقیقه را دارد. نمونه اولیه این پهپاد قابلیت حمل یک کیلوگرم بار را داشت و می‌توانست ۴۰ دقیقه پرواز کند. این پهپاد روباتیک کاربردهای مختلفی دارد.

ژل پلیمری و جاذب 

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید ژل پلیمری و جاذب شده که در صنایع مختلفی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و محیط زیست کاربرد دارد. ژل پلیمر به عنوان جاذب برای تصفیه در محیط‌زیست استفاده می‌شود و همچنین می‌توان آن را برای ذخیره‌سازی آب، جلوگیری از هدررفت آب و انسداد ناحیه مورد نظر در صنایع مختلف به کار گرفت. این محصول در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، محیط‌زیست و انسداد موقت چاه‌های نفت و گاز کاربرد دارد. فیلتر جاذب روغن محصول دیگر این شرکت دانش‌بنیان است و توانایی تصفیه ناخالصی‌هایی چون ذرات فلزی و گردوغبار موجود در روغن در تجهیزات و ماشین‌آلات چرخشی در شرایط کارکرد روغن داغ در دمای ۱۶۰ درجه سلسیوس را دارد. این فیلتر باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد تجهیزات می‌شود و قابلیت استفاده مجدد نیز دارد.

سامانه پایش وضعیت موتورهای دیزل و گازسوز 

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر سامانه‌ای برای پایش وضعیت موتورهای دیزل و گازسوز طراحی و بومی‌سازی کرده است. سامانه رانش لکوموتیوها و کشتی‌ها موتورهای دیزل سنگین است. از سوی دیگر در مولدهای برق نیز از موتورهای دیزل یا گازسوز استفاده می‌شود. این موتورها توان بسیار بالایی تولید می‌کنند و به همین دلیل قیمت بالایی دارند. هزینه تعمیر و نگهداری این موتورها نیز هزینه بسیاری به همراه دارد، بنابراین پایش وضعیت موتورهای دیزل و گازسوز می‌تواند دوره‌های تعمیر و نگهداری را افزایش دهد و مانع از خرابی‌های شدید و هزینه‌بر شود.

پارچه سوپر جاذب پلیمری 

یک شرکت دانش‌بنیان نانو الیاف مورد نیاز برای ساخت پارچه سوپر جاذب پلیمری را تولید کرده است. این شرکت علاوه‌بر نانو الیاف پلیمری، انواع فیلتر، ‌ مواد سوپر جاذب پلیمری، زخم‌پوش‌های پلیمری و ماسک نیز تولید می‌کند. فیلترهای تولیدی این شرکت شامل فیلتر هوا، فیلتر آب و فیلتر روغن برای دستگاه‌های صنعتی می‌شود. زخم‌پوش‌های پلیمری این شرکت نیز توانایی حمل چند دارو به صورت همزمان را دارد. محصول دیگر این شرکت مواد سوپر جاذب پلیمری است که توان بالایی در جذب آب و مایعات بیولوژیکی دارد و همچنین قادر است ۱۵۰ برابر وزن خود مایعات جذب کند.

این گزارش تنها بخش بسیار بسیار کوچکی از تولیدات محققان ایرانی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری