کد خبر:41548
پ

اختصاصی|محصولات لبنی گران خواهد شد/مقصر گرانی ها کیست؟

دیگر مردم عادت کرده اند که چند وقت یک بار خبر از گرانی یکی از کالاهای اساسی را بشنوند و مردم تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که سفره خود را کوچک تر کنند.

لازم نیست اخبار گرانی محصولات غذایی را از رسانه های رسمی بشنوید، چند هفته قبل از اعلام گرانی هر محصولی آن کالا در بازار چند برابر می شود و مردم را تحت فشار قرار می دهد. اغلب مواقع گرانی گریبان کالاهای اساسی را می گیرد و قشر کم درآمد جامعه مجبور به حذف آن از سفره های خود می شوند. اما تا کجا باید سفره مردم کوچک شود؟

 چرا محصولات لبنی گران می شود؟

بعد از گرانی نان، برنج، گوشت قرمز و سایر اقلام غذایی حالا نوبت به گرانی لبنیات رسیده است. از قرار معلوم تمام محصولات لبنی  بعد از ماه مبارک رمضان گران می شود و جای هیچ چانه زنی باقی نمانده است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، در گفت و گو با ۳۶۱ درجه ایران اعلام می کند که تمام سعی این سازمان بر این بوده است که محصولات لبنی تا قبل از اتمام ماه مبارک رمضان گران نشود و به قیمت اسفند سال گذشته عرضه شود.

او می گوید:«در سال ۱۴۰۱ قیمت اقلام ضروری سبد کالای خانوار تغییر نکرده است و  فقط یکی دو برند افزایش هزار تومانی قیمت داشتند که با تذکر وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنایع لبنی به قیمت قبل برگشتند. به طور کلی روند کنترل قیمت لبنیات تا پایان ماه رمضان ادامه داشت. »

با این حال از قرار معلوم محصولات لبنی بعد از ماه مبارک رمضان گران خواهد شد. بنی طبا  در این مورد می گوید: تعیین قیمت فرآورده های لبنی بسته به نرخ شیر خام است و در صورتی که قیمت این محصول افزایش زیادی نداشته باشد میزان تغییر قیمت زیاد نخواهد بود.

او در پاسخ به علت گرانی محصولات لبنی می گوید: افزایش نرخ حقوق و دستمزد، مواد بسته بندی و دیگر هزینه های سربار بر قیمت لبنیات تاثیر گذار است اما از آنجا که حدود ۷۰ درصد قیمت فرآورده های لبنی را قیمت شیرخام است، در صورتی که نرخ آن افزایش پیدا کند، تاثیر زیادی بر روی قیمت فرآورده های لبنی دارد.

بنی‌طبا با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری نصب قیمت تولید کننده در کنار قیمت مصرف کننده اجرایی می شود به ۳۶۱ درجه می گوید: از ابتدای اردیبهشت بر روی کلیه محصولات لبنی قیمت تولید کننده نیز به منظور شفاف سازی درج شده است.

بنی طبا از نحوه قیمت گذاری حق پخش محصولات لبنی نیز انتقاد می کند و می گوید: « درحالی که برای اقلام محصولات لبنی ضروری که به صورت سرد و با هزینه بیشتر پخش می شود ۱۱ درصد و برای دیگر اقلام لبنی ۱۲ درصد سود پخش در نظر گرفته شده است اما برای محصولی مانند آب آشامیدنی ۱۴ درصد سود در نظر گرفته شده است و ملاک تعیین این سود مشخص نیست.»

بازار محصولات لبنی سنتی چگونه است؟

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، سرانه مصرف شیر در کشور به کمتر از ۸۰ کیلوگرم در سال رسیده است.

علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در خصوص وضعیت بازار محصولات لبنی میگوید: با توجه به تورم سال‌های اخیر به ویژه در همین ابتدای سال ۱۴۰۱ محصولات لبنی سنتی و صنعتی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم اُفت محسوسی در فروش داشته اند.

رجبی ادامه می دهد: طعم و مزه لبنیات سنتی به دلیل خاص بودن و اصیل بودن محصولات، مشتری خود را دارد. به دلیل استقبال مردم از این محصولات از سال ۱۳۹۲ به بعد شاهد افزایش واحد‌های صنفی فروش محصولات لبنی سنتی بوده ایم.

او ادامه می دهد: همین اقبال مردم از محصولات سنتی صاحبان برند‌های مختلف لبنیات صنعتی اقدام به تولید محصولات مانند دوغ، ماست، شیر و پنیر با نام سنتی کرده اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در بخشی دیگر از صحبت هایش می گوید:«: در این برهه از زمان با توجه به گرانی محصولات بسته بندی کارخانه ای، مردم تمایل بیشتری به خرید محصولات فله‌ای و سنتیی پیدا کرده اند و بازار هدف محصولات لبنی سنتی در حال گسترش است

وی تأکید داشت: حدود ۲۸ درصد از شیرتولیدی در واحد‌های خُرد تولید محصولات لبنی در سراسر کشور استفاده می‌شود.

این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که محصولات در سال جاری افزایش قیمت داشته است؟ اظهار می کند : با توجه به کاهش دریافت شیر گوسفندی به دلیل خشکسالی و افزایش کشتار دام‌ها قیمت پنیر لیقوان و تبریز افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه می دهد: قیمت یک حلب پنیر لیقوان ۱۳ کیلویی سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما امروز قیمت همین حلب پنیر به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی در سال جاری یک کیلو پنیرلیقوان ۴۶ هزار تومان نسبت به آخرین ماه سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

رجبی با اشاره به گرانی ۶۰۰ هزار تومان قیمت یک حلب پنیر تنها در چند ماه گذشته تا کنون را یک بحران جدی در وضعیت تولید محصولات لبنی دانست و اشاره می کند: سایر محصولات لبنی سنتی با توجه به گرانی هزینه‌های جاری در تولید و توزیع، افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی داشته است. اما این گرانی تأثیری زیادی بر تقاضای خرید محصولات از سوی مردم در ماه رمضان نداشته، اما در مقایسه با سال‌های گذشته میزان تقاضا کاهش بیش از ۲۰ درصدی را تجربه می‌کند.

رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه احتمال افزایش قیمت محصولات در سال جاری وجود دارد؟ می گوید: افزایش قیمت‌ها قطعاً درهمین نیمه اول سال جاری اتفاق خواهد افتاد. گرانی مجدد قیمت محصولات در سال جاری بستگی به سیاست‌های دولت دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری