کد خبر:46043
پ
در دیدار با معاون وزیر کشاورزی اقلیم کردستان عراق

اختصاصی|قادری فر: علاقمند به توسعه همکاریهای کشاورزی با اقلیم کردستان عراق هستیم

علاقمند هستیم که سقف تبادلات مرزی ما افزایش یابد و خوشبختانه نیاز به زیرساخت های جدید و…. ندارد بلکه عزم و تصمیم مدیران را می طلبد. ما می توانیم ظرفیت بخش خصوصی را برای تعاملات بیشتر هدایت کنیم و ایجاد مراکز تجاری مدرن و تسهیل امور گمرکی و تبادلات مالی ارزی می تواند روز به روز بهتر گردیده و در دستور کار آینده مشترک ما قرار گیرد .

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران ، اسماعیل قادری فر ، معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در دیدار با کریم سلیمان معاون وزیر کشاورزی اقلیم کردستان عراق گفت: خوشبختانه رابطه دوستی و مراودات صمیمانه بین دو کشور و دو ملت وجود دارد و ملت بزرگ ایران و عراق طعم برادری ها و دوستی ها را چشیده و امیدوارم روز به روز افزایش یابد. وی از شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس ، که محبوب هر دو ملت بوده یاد نموده بیان داشت: این شهیدان نمونه بسیار خوبی برای وحدت و حفظ منافع مسلمانان و کشورهای دوست و برادر هستند و به گردن تمامی مردم و منطقه حق بسزایی دارند.

قادری فر بیان داشت: در حوزه های مختلف کشاورزی به لطف حضرت حق رشد چشمگیری داشته ایم ولی هنوز به سطح مورد انتظار و مطلوب نرسیده است. نمونه آن بازارچه مشترک مرزی باشماق هست که درگاه بسیار خوبی برای تبادلات کشاورزی می باشد و علاقمند هستیم که سقف تبادلات مرزی ما افزایش یابد و خوشبختانه نیاز به زیرساخت های جدید و…. ندارد بلکه عزم و تصمیم مدیران را می طلبد. ما می توانیم ظرفیت بخش خصوصی را برای تعاملات بیشتر هدایت کنیم و ایجاد مراکز تجاری مدرن و تسهیل امور گمرکی و تبادلات مالی ارزی می تواند روز به روز بهتر گردیده و در دستور کار آینده مشترک ما قرار گیرد .

وی بیان کرد:خصوصاً الان که جنگ روسیه و اوکراین موجب کمبود و گرانی ها شده است می توانیم همکاری موثرتری با یکدیگر داشته باشیم و نیازهای مردم دو کشور را تامین کنیم. همانطور که بخش‌هایی را در نمایشگاه شیراز بازدید کردید توسعه تکنولوژی و فناوری های نوین کشاورزی به اقلیم کردستان عراق یکی از موضوعات همکاری می تواند باشد. به عنوان مثال ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی در ایران فعالیت می کنند البته اکثرا شرکتهایی هستند که سرمایه شان نوآوری می باشد و در زمینه های مختلف مانند صنایع تبدیلی و بسته بندی و فرآوری و کاهش ضایعات و یا تولید سموم و آفت‌کش‌ها با کمترین اثرات نامطلوب زیست محیطی و یا کشت وگلخانه های هوشمند که می تواند در صرفه جویی انرژی باشند و نهایتاً موضوعاتی مثل پایش های فضا پایه با استفاده از پهپادها و یا کشاورزی بر مبنای اینترنت اشیاء ، زمینه های خوبی برای همکاری های آتی است.

در این دیدار که در محل سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام شد ، معاون وزیر کشاورزی اقلیم کردستان بیان نمود از مهمان‌نوازی و دعوت شما بسیار سپاسگزاریم و استقبال می‌کنیم از افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و همچنین بازرگانان جهت توسعه فعالیت های بازرگانی بین دو کشور ایران و عراق و علاقمندیم همکاری اقلیم کردستان با ایران را گسترش داده و توسعه دهیم. در مورد دوره های آموزشی و سیستم های گلخانه ای که توانمندی‌های زیادی وجود دارد و همچنین داروهای دامپزشکی میتوانیم فعالیت مشترک نموده و با توجه به جنگ اوکراین و روسیه باید عرض کنم تاثیرات زیادی داشته و تغییرات اقلیمی و بحرانی برای عراق ایجاد کرده است. ما مشاهده کردیم در نمایشگاه شیراز میزان پیشرفت شما در کشاورزی و مرغداری و دامپروری بسیار خوب بوده و آقای بارزانی نیز علاقه‌مند به استفاده از فناوری‌های روز می باشند و اگر موافقت فرمایید با ادامه مذاکرات، صحبت های تکمیلی داشته تا تفاهمنامه نهایی و اجرایی تهیه و مبنای همکاری های مان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری