کد خبر:26442
پ

اختصاصی|سینمایی که ققنوس‌وار زنده شد/ جان من ایران ۶

سینمای ایران طی چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، به تحولات و موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، از آنجا که مهندسی معکوس تخصص دلاورمردان و سردارانی چون شهید قاسم سلیمانی است، ایرانیان در طول سالها ظلم و چپاول بیگانگان آموخته‌اند که با مدیریت بحران چطور از وقایع تلخ حماسه بسازند. این امر در تاریخ انقلاب هم بارها تکرار شده چراکه به آتش کشیده شدن سینما رکس آبادان در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ به عنوان یک اتفاق و رویداد ناخوشایند زمینه‌ساز تحول و تغییری بزرگ در تاریخ ایران شد و توانست سینما و هنر واقعی ایران را همچون ققنوس از دل آتش زنده کند.

اگرچه هنر و سینما از نگاه دشمنان ایران فقط یک نمایشگر و راهی برای وقت گذرانی و تفریح چند ساعته بود اما با توجه به جایگاه هنر در این مرز و بوم، به آتش کشیده شدن سینما رکس به عامل برانگیختن انقلاب ۱۳۵۷ ایران تبدیل شد و سناریوی توطئه تروریست منجر به سرنگونی رژیم سلطنتی ایران شد.

سینمایی که ققنوس‌وار از دل آتش زنده شد تا شکل واقعی هنر ایران را به دنیا بشناساند، در اولین نطق امام خمینی (ره) که به جایگاه سینما اشاره داشت، ارزش و اهمیت هنر را در این مرز و بوم به دنیا اثبات کرد.

این حمله تروریستی توانست در پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر گذارد و با پایه‌گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران تکامل کیفی فیلمسازان دهه پنجاه چون عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی را به دنبال داشته باشد تا محصولات بدیع و جدیدی را خلق کنند. در این دوره فیلم‌سازان جوانی چون ابراهیم حاتمی کیا و مجید مجیدی پا به عرصه فیلم­سازی گذاشتند و به مرور با مطالعه و پشتکار توانستند به صورتی خلاقانه عناصر این هنر را بکار گیرند و نقش موًثری در این تحول ایفا کنند.

بعد از گذشت چند دهه جدای از بعد کیفی سینمای ایران که این روزها در جشنواره‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد، به لحاظ کمی هم در این حوزه شاهد رشد و شکوفایی هستیم چراکه پیش از انقلاب اسلامی تنها ۴۸۰ سالن سینما در کشور وجود داشت اما هم اکنون بیش از ۶۲۰ سینما در کشور فعال شده است.

همچنین طی سال‌های ۵۷ تا ۶۲ به دلیل نبودن ضوابط تدوین شده فیلم‌سازی، سینمای ایران پس از انقلاب به یک پوست‌اندازی فرهنگی رسید. ابتذال و بی‌بندوباری از سینما گرفته شد بجای آن ارزش‌های انسانی و معنوی در محتوای آثار تجلی پیدا کرد. تولید آثار در طول این سالها شکل قانون‌مندتری را به خود گرفت. با تدوین نظام نامه تهیه‌کنندگی در سینما سعی شد ضوابطی برای رعایت همگان تنظیم شود. همچنین ایجاد بستر برای نظم در تولیدات با کیفیت و در عین حال مورد اقبال مخاطب و پیش بینی برای شرایط جدید به واسطه راه‌اندازی سیستم دیجیتال با کم شدن هزینه‌های کپی فیلم‌های مناسب اکران بوجود آمد.

اگر بخواهیم نیم نگاهی به سینمای ایران داشته باشیم باید این نکات را یادآور شویم که:

– برقراری منظم سالانه دست کم یک جشنواره بین‌المللی فیلم در بهمن ماه هر سال به نام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر.

– تولیدات فاخر سینمای ایران از نظر مضامین اجتماعی

-تولیدات حال حاضر سینمای ایران هم از لحاظ نگاه به خانواده و فرهنگ خانواده، هم از لحاظ نگاه به جوان‌ها و هم از لحاظ داستانی و محتوایی، نسبت به دهه‌های اخیر جذابتر شده است.

– تولیدات سینمای ایران نسبت به تولیدات سینمای جهان، فیلم‌هایی اخلاقی است که اندیشه‌های سالمی درون آن گنجانده شده است.

– بهر حال سینمای ایران هنوز به برکت برخی چهره‌های ارزشمند و فرهنگی، سینمایی است که چارچوب انسانی خود را حفظ کرده و هر چند برخی مواقع غباری برتن سینما نشسته ولی همچنان می‌تواند منادی سینمایی شاعرانه، زیبا و دوست داشتنی باشد.

بخشی از افتخارات هنری فیلمسازان:

همچنین جوایزی که سینمای ایران در جهان به دست می‌آورد، نشانه ویژگی خاص و یک فرهنگ ویژه و نگاه تازه‌ در این سینما است که ارزش آن را نشان می‌دهد.

راهیابی «سیزدهمین ماه سال» به کارگردانی وحید اسلامی به جشنواره جهانی فیلم هند

راهیابی فیلم کوتاه «پارادوکسیکال» ساخته نیما شاهرخ شاهی به جشنواره ناکس اروگوئه و ششمین جشنواره سیاتل امریکا

راهیابی فیلم کوتاه «گسل» به کارگردانی «معین حیدری» به هفدهمین دوره جشنواره فیلم های آسیایی چشم سوم Third Eyes هند 

راهیابی فیلم «بچه‌های آسمان»،«رنگ خدا»، «باران»، «آواز گنجشک‌ها» و «محمد رسول‌الله (ص)» با کارگردانی مجید مجیدی به جایزه اسکار 

راهیابی «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی به اسکار و فستیوال‌های برلین، ترایبکا، وین، کرالا

راهیابی فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز و جایزه اسکار

راهیابی «آن شب» به کارگردانی کوروش اهری به جشنواره فیلم مولین دو ری اسپانیا

«دونده» ساخته امیر نادری برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره سه قاره نانت فرانسه

«طعم گیلاس» عباس کیارستمی برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن

«مسافر جنوب» ساخته پرویز شهبازی برنده جایزه طلایی جشنواره فیلم توکیو

«من ترانه ۱۵ سال دارم» ساخته رسول صدرعاملی برنده جایزه منتقدیم جشنواره فیلم لندن

«پرویز» ساخته مجید برزگر برنده جایزه قرقاول طلایی جشنواره فیلم کرالا هند

راهیابی «دشت خاموش» ساخته  احمد بهرامی جشنواره فیلم ونیز، دوره جشنواره فیلم اینورنس اسکاتلند و جشنواره فیلم ویتره فرانسه. همچنین تندیس شیر بهترین فیلم بخش افق‌ها از فستیوال ونیز سال ۲۰۲۰، تندیس بهترین فیلم از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، تندیس بهترین بازیگر مرد برای علی باقری از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، بهترین تدوین برای سارا یاوری از انجمن بین‌المللی منتقدان و روزنامه نگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱، نشان فیپرشی از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم سال ۲۰۲۰، تندیس بنیاد فای (اعتماد ملی ایتالیا) سال ۲۰۲۱، جایزه بهترین فیلم از فستیوال سابورسیو کرواسی سال ۲۰۲۱ و جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا برای مسعود امینی‌تیرانی و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جوان هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوگوتا از جمله افتخارات این فیلم سینمایی است.

راهیابی «قهرمان» اصغر فرهادی دبه جشنواره فیلم کن،  سی و یکمین جشنواره فیلم‌هایی از جنوب اسلو کشور نروژ 

«جدایی نادر از سیمین» در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) و «فروشنده»  در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵)  با کارگردانی اصغر فرهادی موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار شدند. همچنین فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی سال ۲۰۱۶ جایزه اسکار را دریافت کرد.

لازم به یادآوری است که اگرچه تمام نقشه‌های دشمنان ایران و تروریست‌ها با درایت و اتحاد ملت ایران تا امروز نقش برآب شده اما نباید از این حقیقت غافل شد که حمله تروریست‌ها با به آتش کشیدن سینما یا پیروزی انقلاب اسلامی به طور کامل دفع شده است. بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جایگاه فرهنگ و هنر باید آگاهانه‌تر عمل کرد چراکه فرهنگ همانگونه که نقطه قوت ماست یکی از موضوعات حساسی است که بی‌توجهی نسبت به اهمیت آن می‌تواند آسیب‌زننده به جامعه باشد. بر همین اساس توجه به محتوای تولیدات فرهنگی و هنری و البته با حفظ جایگاه هنر و خلاقیت و نوآوری یکی از ضروریات امروز جامعه ما محسوب می‌شود.

(بیشتر بخوانید)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری