کد خبر:43206
پ

اختصاصی| اینجا برای نفس کشیدن هوا کم است

این روزها یاد جمله تکراری و کلیشه ای قاچاقی زنده ایم می افتیم. پایتخت نشین ها در هفته سلامت با کمبود هوای پاک مواجه‌اند. تمام پیش‌بینی‌ها از ادامه‌دار بودن انباشت آلاینده‌ها در هوای پایتخت به دلیل پایداری هوا حکایت می‌کند. حکایتی که وضع این هفته تهران را شرح می‌دهد. ،

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، آلودگی هوا، نفس پایتخت نشین ها را گرفته است. در هفته ای که به نام هفته سلامت نامگذاری شده، پایتخت نشین ها،عوارض ناشی از آلودگی هوا را تجربه می کنند در حالی که همه ما می دانیم  خسارات جانی و مالی ناشی از آلودگی هوا به مراتب سهمگین‌تر از پاندمی کرونا است و البته مسئولین نسبت به آن بی اعتنایی نشان می دهند.

در همین راستا جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در گفت و گو با ۳۶۱ درجه می گوید: جوامع از طریق کاهش سطح آلاینده‌های هوا می‌توانند بار بیماری‌های مربوط به سکته، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن را کاهش دهند.

او ادامه می دهد: رهنمود سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد که کاهش غلظت ذرات، روند مرگ و میر را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد و سازمان جهانی بهداشت  نیز در سال ۲۰۱۹ تخمین زده است که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس گردد.

 جندقی در بخشی دیگر از صحبت هایش می گوید: مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹، به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا به دلیل بیماری ایست قلبی و سکته مغزی است همچنین  ۷ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه است و ۱۹ درصد از مرگ و میر به علت بیماری مزمن انسدادی ریوی است.

جندقی ادامه می دهد: بنا بر آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ هزینه‌های مرگ زودرس به علت آلودگی هوا در سال ۲۰۱۳، ۲۲۵ میلیارد دلار ناشی از درآمد کار از دست رفته است، یا حدود ۱۱.۵ تریلیون دلار به علت رفاه از دست رفته در سرتاسر جهان است که این رقم به اندازه تولید ناخالص ملی کشورهای هند، کانادا و مکزیک بر روی هم است.

سهم کودکان از مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا

احتمال مرگ در کودکان زیر ۵ سال در کشورهای کم درآمد به علت مواجهه با آلودگی هوا بیش از ۶۰ برابر کشورهای پردرآمد است.

طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۳ مواجهه با آلودگی هوای آزاد و خانگی هزینه‌ای برابر ۱.۵ تریلیون دلار از طریق از دست دادن آسایش و رفاه داشته است.

جندقی در بخش دیگری از صحبت هایش از  احتمال مرگ در کودکان زیر ۵ سال در کشورهای کم درآمد به علت مواجهه با آلودگی هوا می گوید: تعداد مردمی که در جهان سالانه از آلودگی هوا می‌میرند، بیش از ۶ برابر تعداد مردمی است که از مالاریا می‌میرند و تعداد مردمی که در جهان سالانه از آلودگی هوا می‌میرند، بیش از ۴ برابر تعداد مردمی است که از ایدز می‌میرند.

همچنین کودکان و سالخوردگان به عنوان گروه‌های آسیب پذیر شناخته می‌شوند که در سال ۲۰۱۳ در حدود ۵ درصد از مرگ بچه‌های زیر ۵ سال و ۱۰ درصد از مرگ بزرگسالان بالاتر از ۵۰ سال منتسب به آلودگی هوا است.

۷ میلیون مرگ در جهان

آلودگی هوا به عنوان خطر بهداشتی پیشرو در جهان است. هر سال بیش از ۷ میلیون نفر در جهان از بیماری‌هایی که به علت تنفس هوای آلوده است، دچار مرگ زودرس می‌گردند. این بیماری‌ها شامل سرطان ریه، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، عفونت‌های حاد تنفسی و بیماری‌های انسداد مزمن ریوی مثل برونشیت هستند. در واقع مواجهه با آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در جهان پس از خطرات متابولیک، رژیم غذایی نامناسب و دود سیگار است.

در کشورهای در حال توسعه (با درآمد کم و متوسط) آلودگی هوا سومین ریسک فاکتور مرگ است، این در حالی است که در کشورهای با سطح درآمد بالا و در مقیاس جهانی آلودگی هوا چهارمین ریسک فاکتور مرگ در جهان است.

  مرگ‌های زودرس تا خسارات اقتصادی

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  با ارائه آماری می گوید: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، کل هزینه آسایش از دست رفته در کشور ایران به علت آلودگی ذرات معلق  در سال ۱۹۹۰ برابر با ۱۳۹۴۰ میلیون دلار که ۲.۴۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران است و در سال ۲۰۱۳ کل هزینه آسایش از دست رفته در ایران به علت آلودگی ذرات معلق معادل ۳۰ میلیارد دلار که ۲.۴۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران است.

با نگاهی به آمار می توانیم متوجه شویم  مشکل آلودگی هوا در اولویت مسئولان مربوطه قرار ندارد و آنها به این مشکل، به‌عنوان پدیده‌ای عادی که به بخشی از زندگی شهری تبدیل شده و شهروندان به آن عادت کرده‌اند، نگاه می‌کنند و از این‌رو، برای کاهش آلودگی هوا تلاش نمی‌کنند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری