کد خبر:201748
پ

اجرای طرح مقابله با بیابان‌زایی در ۳۰ هکتار عرصه‌های طبیعی شهرستان گرمسار

معاون عمرانی استاندار سمنان از اجرای طرح مقابله با بیابان‌زایی در ۳۰ هکتار عرصه‌های طبیعی شهرستان گرمسار به عنوان پایلوت در سطح کشور، خبر داد.

عرصه‌های بیابانی گرمسار «پایلوت مقابله با بیابان‌زایی» شد

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، معاون عمرانی استاندار سمنان از اجرای طرح مقابله با بیابان‌زایی در ۳۰ هکتار عرصه‌های طبیعی شهرستان گرمسار به عنوان پایلوت در سطح کشور، خبر داد.

محمد حمیدی در حاشیه بازدید از طرح‌های منابع طبیعی استان سمنان ، ضمن اشاره به بازدید از اراضی ملی مناطق همجوار اتوبان گرمسار – قم بیان کرد: در این بازدید اقدامات و روش‌های مختلفی که برای مقابله با بیابان زایی توسط منابع طبیعی استان سمنان اجرایی شده بود مورد رصد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اقداماتی که در این منطقه صورت گرفته به صورت پایلوت در سطح کشور اجرایی شده تا بتوانیم بعد از جواب گرفتن از آن، شاهد اجرای چنین طرح‌هایی در دیگر نقاط ایران اسلامی باشیم، افزود: اجرای طرح شطرنجی ساقه نِی، ساقه برنج و پنبه در تپه‌های ماسه‌ای با شن‌های روان موضوع این طرح است.

معاون عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه این تپه‌ها با بادهای موسمی عملاً عامل گرد و خاک و ریزگرد خواهند بود، ابراز کرد: با طرح تثبیت شن به وسیله کاشت شطرنجی از نی، ساقه برنج و پنبه از بروز این ریزگردها جلوگیری می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه این طرح پایلوت کشوری در ۳۰ هکتار اراضی همجوار اتوبان گرمسار – قم اجرایی شده است، بیان کرد: روش کار به در این طرح به آن صورت است که ابتدا تپه‌ها مالچ پاشی شده و سازه‌هایی از نی و ساقه برنج به صورت شطرنجی در آنها کار گذاشته می‌شود سپس کاشت درختان مناسب با بیابان مانند تاغ در این شطرنجی‌ها کاشته و بدون نیاز به آب، رشد می‌کنند.

وی افزود: این امر سبب تثبیت خاک و جلوگیری از بیابان‌زایی خواهد شد که طرح بسیار جالبی است و برای نخستین بار به صورت پایلوت در گرمسار اجرایی شده است.

معاون عمرانی استاندار سمنان در ادامه با بیان اینکه تحقیقات این طرح به لحاظ علمی صورت گرفته و به مرکز تحقیقات منابع طبیعی کشور ارسال شده است، افزود: دومین طرحی که در گرمسار برای مقابله با بیابان‌زایی صورت گرفته، استفاده از مالچ های ریگی است که این طرح هم برای نخستین بار در استان سمنان اجرایی شد.

حمیدی در خاتمه درباره کارکردهای این مالچ ها گفت: این مالچ ها در مناطقی که خاک شور دارند و استعداد رشد گیاه را ندارد، قرار گرفته و خاک را در ۵۰ هکتار اراضی ملی تثبیت می‌کند تا شاهد رشد بیابان و ریزگرد نباشیم.

منبع
مهر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری