کد خبر:25144
پ

آیا پروژه انتقال آب خزر همسو با محیط زیست است؟

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح پروژه انتقال آب خزر پرداخت.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، حمید جلاوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری این معاونت که صبح امروز برگزار شد با اشاره به اینکه برخی از پروژه‌هایی که در بودجه ۱۴۰۱ مطرح شده با ضوابط محیط‌ زیست همخوانی ندارد و در فصل بودجه تحت عناوین متفاوت با اصل پروژه  ارائه می‌شود گفت: باید تعداد این پروژه ها را احصا و بازنگری کنیم، اساسا رسیدگی به وضعیت این پروژه‌ها که با ضوابط محیط زیستی مغایرت دارد را نمی‌توان مسکوت گذاشت چون از سوی دفتر ریاست جمهور و هم شبکه‌های اجتماعی بر روی این موضوع تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی برخی عناوین پروژه‌های مطرح شده در بودجه ۱۴۰۱ منتظر نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها هستیم، تاکید کرد: ۹۶ درصد پروژه‌های مساله‌دار مربوط به دو وزارتخانه کشور است و این نشانگر رویکرد این دو وزارتخانه برای اجرای پروژه‌ها است که بعدا به دنبال ارزیابی‌های پروژه‌ها آمده‌اند.

وی تاکید کرد: در زمان امکان سنجی و مکان سنجی طرح ها باید ارزیابی صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست درباره پروژه انتقال آب خزر گفت: این پروژه با قدمتی ۱۲ ساله، موافقین و مخالفینی دارد اما اینکه آیا دولت مصمم به اجرای پروژه است را باید متولی اصلی آن یعنی وزارت نیرو اطلاع رسانی کند.

وی افزود: شواهد و قرائن نشان می دهد که سرمایه گذار خصوصی پای کار نیامده و این پروژه از نظر فنی هم مشکلات بسیاری دارد، و ما در طول دوره بررسی آن اعلام کردیم که باید شیرین‌سازی در مقصد اتفاق بیفتد و همچنین این دستگاه‌ها باید در فاصله دور از دریا قرار بگیرد تا پیامدهای کمی بر روی محیط زیست داشته باشد.

جلالوندی ادامه داد: در مسائل دریایی درباره نقطه برداشت و تخلیه صحبت شده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست ضوابط اجرایی را برای پروژه انتقال آب در دریا و حوزه خشکی اعلام کرده  است، گفت: تا کنون بیشتر این پروژه در مرحله مطالعاتی بوده چون به صورت دولتی عملیاتی نخواهد شد.

به گزارش فارس، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ابراز کرد: ۲ سال است که مجوز این پروژه را داده‌ایم اما یک قدم هم پیشرفت فیزیکی نداشته است، چون با این ضوابطی که سازمان محیط زیست ارائه داده این پروژه با چارچوب‌های خودش اجرایی شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری