کد خبر:25692
پ

آیا طالبان به درخواست‌های بین‌المللی پاسخ می‌دهد؟

در بحبوحه نگرانی‌ها درباره وضعیت شهروندان افغان، وزارت خارجه چین از طالبان افغانستان خواسته است تا به انتظارات جامعه بین‌الملل پاسخ دهد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران،ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ‌افغانستان باید به انتظارات جامعه بین‌المللی پاسخ دهد، یک زیرساخت جامع سیاسی ایجاد کند، سیاستگذاری‌های‌های خارجی و داخلی متعادل داشته باشد، با تروریسم مقابله کند، با دیگر کشورها روابطی دوستانه داشته باشد و در نهایت به جامعه بین‌المللی ملحق شود.

وی ادامه داد: جامعه جهانی باید به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارد و از اقدامات مردم افغانستان در مسیر توسعه مناسب خود و تحقق ثبات آن در این کشور حمایت کند.

طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی (مردادماه) و پس از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان کنترل این کشور را به دست گرفت، گرچه دولت موقت به رهبری طالبان در افغانستان هنوز پس از گذشت این چند ماه از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نشده است.

روز دوشنبه، گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مقام‌های ارشد طالبان افغانستان را به تبعیض جنسیتی سیستماتیک و خشونت علیه زنان و دختران متهم کردند.

این کارشناسان گفتند: گروه کثیری از دختران بین هفت تا ۱۲ سال در افغانستان نمی‌توانند به مدرسه بروند و علت اصلی آن هم جنسیت آنهاست.

این کارشناسان همچنین نگرانی خود را بابت گزارش مربوط به قتل‌های فراقضایی و آوارگی اجباری اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان اعلام کردند. طالبان قول داده تا مدارس را باز کند تا دختران بتوانند در مارس ۲۰۲۲ به مدرسه بروند.

همچنین افغانستان در حال تجربه بحران جدی بشری است. بسیاری از سازمان‌ها و اهداکنندگان از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ کمک‌های خود را متوقف کرده‌اند. آمریکا ۹.۴ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را پس از خروج نیروهایش از این کشور در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ بلوکه کرده است.

به گزارش آناتولی، بسیاری دیگر از کشورها از جمله چین و پاکستان خواستار آزادسازی این مبالغ شده‌اند. اسلام‌آباد و پکن اما محموله کمک بشردوستانه را به کابل ارسال کردند. سازمان ملل حداقل پنج میلیارد دلار کمک مالی جهانی برای کمک‌ بشردوستانه به افغان‌ها درخواست کرده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری