کد خبر:15669
پ

آیا دولت سیزدهم برنامه‌ای برای کنترل بازار فروش ماهی دارد؟

فیلم پخش شده مورد نظر که سر و صدای زیادی هم به پا کرده از بازار ماهی‌فروشی است که ظاهرا در آن یک ماهی آزاد چهار و نیم کیلویی به قیمت شش میلیون و صد هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش تحریریه ۳۶۱ درجه ایران، به تازگی فیلمی در فضای مجازی از بازار ماهی‌فروشان منتشر شده که سوژه و بازار سلفی‌بگیران و منتقدان قیمت‌های بازار را حسابی گرم کرده است.

این داغی بازار تا حدی است که بسیاری از جوک‌ها و مطالب طنزی که در فضای مجازی رد و بدل می‌شود با این جمله به پایان می‌رسد که چه خبره مگه بازار ماهی‌فروشاست!!!

فیلم پخش شده مورد نظر که سر و صدای زیادی هم به پا کرده از بازار ماهی‌فروشی است که ظاهرا در آن یک ماهی آزاد چهار و نیم کیلویی به قیمت شش میلیون و صد هزار تومان فروخته می‌شود.

اگرچه قیمت فروش ماهی پیش از این هم بالا بوده و کمی قبل‌تر هم در بازار ماهی فروشان رشت قیمت دو عدد ماهی سفید در پروسه ای که ماهیگیران محلی آن را چوب خوردن می‌نامند، به قیمت یک میلیون و صد هزار تومان بوده است اما ادامه این شرایط و از جمله آن فروش ماهی آزاد چهار کیلیو و نیمی به قیمت شش میلیون تومان نگرانی‌ها را نسبت به محدود شدن سبد کالا خانواده‌ها بیشتر می‌کند.

اگر بخواهیم میزان درآمد میانگین هر خانوار را با هزینه‌ها و مخارج آن بسنجیم می‌بینیم افزایش ۲۰ درصدی هر ساله قشر متوسط جامعه و نجومی‌نگیران به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای بسیار معمولی آنها را نمی‌دهد و از آن بدتر اینکه هرچه زمان می‌گذرد شکاف حاصل از درآمد و تورم موجود در بازار بیشتر و بیشتر اقشار متوسط را از تامین نیازهایشان دور می‌کند.

به عبارتی هر چه هزینه محصولات و کالاهای مورد نیاز اولیه از جمله اقلام خوراکی، کرایه خانه و پوشاک گرانتر می‌شود، سطح کیفی زندگی‌ها و حتی آرزوها و رویاهای افراد هم بیشتر تنزل پیدا می‌کند.

ماهی تنها یکی از اقلامی است که با گران شدنش، حذف یا محدود شدن سفره غذای دریایی را به خانواده‌های قشر متوسط جامعه تحمیل کرده است.

از حق نگذریم پرداخت بهای ۶ میلیون تومان یک ماهی برای کارمندی با حقوق نه چندان بالا، در حال شبیه شدن به یک رویا است و طبیعی است مراجعه‌ به بازار ماهی فروشان این ذهنیت را کم کم ایجاد کند که غذاهای دریایی جزو غذاهای تجملاتی شده است.

حتی اگر بخواهیم نظر کارشناسان و رئیس سازمان شیلات کشور مبنی بر دست به دست شدن محصولات شیلات، نبود شبکه توزیع مناسب و دلال بازی‌ها را دلیل اصلی افزایش قیمت و گرانی ماهی که اخیراً شاهد آن هستیم، بدانیم واقعا کدام نهاد باید با عزم بیشتری در صدد رفع این معضل چاره‌جویی کند؟

چه راهکاری برای کاهش هزینه‌های تولید وجود دارد؟

در دوره ای که ماهی قزل آلا شکم خالی بسته بندی شده یک کیلوگرمی قیمتی بین ۱۱۶ هزار تومان تا ۱۴۵ هزار تومان را دارد و قیمت یک عدد ماهی حلوای سفید ۴۸۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان است، سوال رسانه‌های ملی و عموم مردم از دولت سیزدهم این است که آیا قیمت‌های بازار در دولت سیزدهم قرار است با برنامه‌ای برای حذف دلالان و نظارت درست و اصولی کنترل شود؟ آیا مجازات و جریمه قانونی برای متخلفان اجرایی خواهد شد؟

با توجه به سخنان مخبر معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر زمان‌بر بودن پروسه کاهش هزینه‌ها، تا چه زمانی فشارهای ناشی از گرانی کالاها بر مردم ادامه خواهد داشت؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری