کد خبر:177368
پ

آخرین اطلاعات درباره مذاکرات آتش‌بس حماس و رژیم صهیونیستی در دوحه

یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد مواضع جنبش حماس و رژیم صهیونیستی در مذاکرات برای آتش بس در غزه که در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد، بسیار دور از هم است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، یکی از سران جنبش حماس در گفت وگو با «فرانس پرس» خبر داد که مواضع حماس و رژیم صهیونیستی در مذاکرات برای آتش بس در غزه که در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد، همچنان فاصله بسیاری از هم دارد.

به گزارش «الحره» این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود گفت رژیم صهیونیستی با آتش بس ، بازگشت آوارگان و ورود بدون قید و شرط کمک های انسان دوستانه مخالفت می کند.

همزمان یک مقام آگاه به CNN گفت که ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا، شنبه شب دوحه را ترک کرد و هیئت رژیم صهیونیستی که به ریاست رئیس موساد در دوحه به سر می‌برد هم قرار بوده شنبه شب دوحه را ترک کنند.

این منبع افزود که هیئت‌های فنی در دوحه به مذاکرات خود ادامه می‌دهند.

به گفته این منبع، مذاکرات درباره مسائل حل‌نشده ادامه دارد و این مسائل به ورود کمک‌ها و «وضعیت نظامی رژیم صهیونیستی در غزه» مربوط می‌شود.

روز گذشته، هیئتی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس موساد، در تلاشی جدید برای دستیابی به توافق درباره اسیران وارد قطر شد و در مذاکراتی شرکت کرد که در آن ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، محمد بن عبدالرحمن نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر حضور داشتند.

به گزارش کانال ۱۲ عبری، علاوه بر رئیس موساد، رونین بار، رئیس سرویس امنیت عمومی (شین بت)، و سرلشکر نیتزان آلون، مسئول رسیدگی به پرونده اسیران در غزه، نتانیاهو را تهدید کردند که اگر به آنها اختیارات گسترده تری برای مذاکره و مانور داده نشود از رفتن به قطر خودداری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، یوآو گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و بنی گانتز، گادی آیزنکوت و آریه ادرعی، اعضای کابینه جنگی، نتانیاهو را تحت فشار قرار دادند که به مذاکره کنندگان اختیارات گسترده‌تری بدهد.

یک منبع اسرائیلی گفت که کابینه جنگی به هیأت این رژیم که عازم قطر شده، اختیارات گسترده‌تری داده تا تمام تلاش‌های خود را در مذاکرات انجام دهد و برای بازگشت عجله نکند.

رسانه های عبری به نقل از یک منبع غربی گفتند: «مذاکرات در حال پیشرفت است، اما اختلافات زیادی بین دو طرف وجود دارد».

این در حالی است که حماس تحت فشار دوحه برای پذیرش توافق آتش‌بس ۶ هفته‌ای در ازای آزادی ۴۰ اسیر، از جمله کودکان و زنان و سالمندان، و ازادی اسرای فلسطینی و افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است.

رسانه رسمی رژیم صهیونیستی نیز خبر داد که رژیم صهیونیستی در حال بررسی درخواست حماس برای متعهد شدن به عدم ترور مقامات ارشد جنبش در صورت تبعیدشان از غزه، به عنوان بخشی از توافقی است که شامل خلع سلاح کامل نوار غزه و آزادی همه اسیران و عقب‌نشینی نیروهای صهیونیست از غزه است.

به گفته این رسانه، «این پیشنهاد توسط ایالات متحده، به عنوان بخشی از مرحله بعدی توافق برای آزادی ۴۰ گروگان در ازای یک آتش بس ۶ هفته ای، مطرح شده است.»

امریکا، مصر، قطر در مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس با هدف دستیابی به آتش بس و آزادی اسیران دو طرف، میانجیگری می کنند.

شایان ذکر است جنگ رژیم اشغالگر و جنبش حماس از ۷ اکتبر آغاز شده که طی این حملات بیش از ۳۲ هزار فلسطینی شهید و زخمی شدند.

این جنگ همچنین ۲٫۲ میلیون نفر را در معرض گرسنگی و قحطی قرار داده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری