۶۰ پروژه برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی/ فرسودگی ۹۰ درصد اتوبوسهای تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به در نظر گرفتن ۶۰ پروژه برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت گفت: ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی و حدود ۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و شهرداری به تنهایی نمیتواند مشکلات این حوزه را برطرف کند.
به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری اظهار داشت: حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین و پیچیدهترین حوزههای مدیریت شهری در تهران و همه کلانشهرهای دنیا محسوب میشود و دغدغه ۸۰ درصد شهروندان کلانشهرها همین مسأله حمل ون قل و ترافیک است.
وی با اشاره به اینکه خدمات حمل و نقل عمومی باید لحظهای و بسیار دقیق باشد گفت: اگر اختلالی در این ناوگان رخ دهد در زندگی مردم مشکل پیش میآید لذا توجهات ویژه در این راستا ضرورت دارد و مدنظر قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: عقبماندگیهای عظیمی در حوزه حمل و نقل داریم و حدود ۱۰ سال است که حمایت جدی از این ناوگان نشده و بنابراین فرسودگی جدی در این ناوگان و تجهیزات مربوطه را شاهد هستیم.
شفیعی بیان داشت:با استقرار تیم جدید مدیریت شهری تلاش کردهایم عقبماندگی را همهجانبه جبران کنیم ولی فقط نمیتوان به یک موضوع پرداخت و همه مسائل در حوزه حمل و نقل باید مدنظر باشد.
وی بیان داشت:بر همین اساس ۶۰ پروژه در قرارگاه حمل و نقل در نظر گرفتهایم و تجربه جهانی نشان میدهد سه رویکرد را برای بهبود این ناوگان مدنظر قرار دهیم که یکی توسعه حمل و نقل انسانمحور بدون شعار کلیشهای دوم توسعه حمل و نقل عمومی و سوم مدیریت تقاضای شهری است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری در زمینه مدیریت ترافیک گفت: بر همین اساس حدود سه نفر پیش با بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید و مشاوران و مهندسان و نخبگان نشست هماندیشی برگزار کردیم و انشاءالله نتایج بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.
شفیعی با تأکید بر اینکه هیچ وقت شهرداری نمیتواند و قرار هم نبوده به تنهایی مشکلات حمل و نقل عمومی را برطرف کند گفت: وضع موجود ماحصل حمایت دولت بوده است که البته در ماههای گذشته عزم جدی دولت برای حمایت از شهرداری انجام گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به یارانه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت:یک سوم هزینه جابهجایی مسافر بر عهده دولت، یک سوم بر عهده شهرداری و یک سوم بر عهده خود مسافر طی توافقی که سالها بوده در نظر گرفته شده ولی ۱۰ برابر کرایه دریافت از مسافر هزینه جابهجایی آن است که میانگین این میزان در نظر گرفته شده و در برخی از خطوط کم و زیاد هم دارد و همه این موضوعات حکایت از حمایتهای بیشتر از مدیریت شهری در رفع مشکلات حمل و نقل عمومی دارد.
وی با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی ۵۰ درصد و ناوگان اتوبوسرانی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد فرسوده است گفت: علاوه بر حمایت دولت باید سهم جرائم راهنمایی و رانندگی به شهرداریها وصول شود علیرغم صراحت قانونی این موضوع در سالهای گذشته محقق نشده و فقط ۴ هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری تهران از جرائم اخذ شده راهنمایی و رانندگی است.
شفیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳۰۰ اتوبوس را به دلیل فرسودگی با چنگ و دندان در تهران نگه داشتهایم و در حال خدمت رسانی به شهروندان است، گفت: حداقل ۵۵۰۰ نیاز داریم تا شرایط وضعیت قابل قبول برسد.
وی اعلام کرد: بر اساس تدابیراتخاذ شده وزارت کشور اعلام کرده که ۹۰۰ دستگاه اتوبوس را از خودروسازان داخلی خریداری و امسال در اختیار شهرداری تهران قرار میدهد که با تحقق این مسئله تحولی جدی در حوزه حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوسرانی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ اتوبوس امسال اورهال میشود، گفت: خرید اتوبوس های دست دوم نیز مدنظر قرار گرفته چرا قیمت آنها یک پنجم اتوبوس های داخلی است و به صورت اضطراری و نه دائمی میتوان آنها را خریداری کرد. البته ناگفته نماند که این اتوبوسها استانداردهای زیست محیطی، فنی و کیفیت را دارند و از لحاظ مبلمان و ظاهر هم بسیار بهتر از اتوبوس های کنونی تهران است و قطعاً مردم راضی به استفاده از این اتوبوسها خواهند بود.
وی درباره اتوبوسهای کارکرده وارداتی گفت: اتوبوسها از طریق چندین کانال از بخش خصوصی در حال پیگیری و دنبال کردن است که ۵۰ مورد تاکنون وارد و ۲۰۰ مورد دیگران در حال واردات است.
شفیعی بیان داشت: به طور کلی اتوبوسهای کارکرده وارداتی ۳مدل دارد که یک مدل آن دو طبقه است همچنین این اتوبوسها پیشرفته، مدرن و بسیار با کیفیت بوده و بخشهای دیگر هم در حال پیگیری این مسأله هستند و در صورتی که مراحل نهایی طی شود اقدامات صورت خواهد گرفت.
به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از فارس، معاون شهردار تهران درباره سرانجام قطار ملی گفت: یک رام قطار ملی تولید شده و تستهای نهایی در حال انجام است قرارداد جدیدی نیز برای تهیه واگن بر پایه قطار ملی بوده و داخلی سازی حداکثر ۸۵ درصدی دارند.